BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Klimt-festmény rekordja New Yorkban

Magára talált az év első felében gyengélkedő nemzetközi műkincspiac - erre következtethetünk a múlt héten lezajlott new york-i impresszionista és modern festészeti árverések eredményeiből. A két vezető aukciósház közel negyedmilliárd dolláros forgalmat ért el a presztízsárveréseken.



A Sotheby's 125,5 millió dolláros (a jutalékokat nem számítva mintegy 108,5 milliós) összforgalmat ért el a kiemelkedő műveket felvonultató szerda esti árverésen, amit másnap a kisebb jelentőségű alkotások aukcionálása 20 és fél millióval egészített ki. A fő versenytárs, a Christie's kedd esti presztízsárverésén 117 millió (nettó 104,2 millió) dollár értékben cseréltek gazdát festmények, majd a második vonal szerdán körülbelül 21,4 milliós forgalmat hozott. Összességében tehát bruttó 242,5 (a második napot is beleszámítva mintegy 284,5) millió dollár volt az impresszionista és modern árverések mérlege. Ez kitűnő eredménynek tekinthető azután, hogy a hasonló profilú tavaszi aukciók összesen csak 125,5 millió dolláros összforgalmat hoztak a két vezető aukciósháznak. A piac a jelek szerint kezd magára találni az elmúlt időszak - a világgazdasági pangásra, az iraki háborúra és több más tényezőre visszavezethető - gyengélkedése után. Az árveréseken elsősorban az amerikai vásárlók voltak aktívak, az európaiak és az ázsiaiak továbbra is óvatosabbak.

A legmagasabb áron, 29,128 millió dollárért Gustav Klimt Ház az Attersee-nél című, 1914-ben festett képe cserélt gazdát. Ez a Sotheby's szakértőinek legvérmesebb reményeit is felülmúlta: az előzetes becslés mindössze 18-25 millió dollárról szólt, és az osztrák szecessziós festő eddig legdrágábban eladott képe is "mindössze" 23,5 millió dolláros leütési árat ért el. A híres alkotás a második világháború előtt Jenny Steiner gyűjteményében volt, akitől a nácik elvették, majd a háború után ajándékként az Osztrák Nemzeti Galériába került. A képet két évvel ezelőtt kapták vissza a Steiner-örökösök.

Claude Monet Tavirózsák-sorozatának egy darabja 10,424 millió dollárért cserélt gazdát, és nagyjából ugyanennyit fizetett ki az új tulajdonos Vincent van Gogh különböző rajztechnikákat kombináló, 1888-as tájképéért is. Alberto Giacometti álló nőt ábrázoló szobra 9,6, Pablo Picasso egy aktrajza 9,7, Paul Cézanne gyümölcsös csendélete 8,7 milliós árat ért el a Sotheby'snél. A ház az 58-ból 40 tételt tudott értékesíteni.

A Christie's rekordere, Amedeo Modigliani 1917-ben készült Fekvő aktja a Klimt-vászontól nem sokkal elmaradó, bruttó 26,8875 millió dolláros eredményt ért el, és az árveréssorozat harmadik legdrágább tételével is e ház büszkélkedhet - Fernand Léger 1914-es Nő vörösben és zöldben című alkotása a várt 10-15 millió helyett 22,4 millió dollárt ért meg egy gyűjtőnek. Jól szerepelt az árverésre bocsátott három, egyaránt 1888-ból származó Van Gogh-kép is: a két tájkép 11,7, illetve 8,3 millió, a csendélet pedig 4,3 millió dollárért cserélt gazdát. A vártnál magasabb áron (6,1 millió dollár) talált gazdára Henry Moore fekvő alakot ábrázoló bronzszobra. A Christie's a 44 első vonalbeli alkotásból 35-öt tudott értékesíteni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.