Eladni, venni, tartani - az elemzők szájából ezt a három szót hallani a legtöbbször, jóllehet szinte minden szakember, befektetési ház megalkotta a saját "szótárát". A Wall Street társaságainál és a legnagyobb brókercégeknél azonban, a több mint egy éve elkezdődött egyszerűsödési folyamat eredményeként, már csak három ajánlás közül válogathatnak az elemzők, s egyre fogyatkozik azok száma, ahol 4, illetve 5 besorolás van még a tarsolyban. Úgy tűnik, a jövőben egyre kevesebbszer hallhatjuk ezeket is, miután az elmúlt hetekben két nagyobb bank is harcot hirdetett e három szó ellen.
Az első lépést a brit HSBC Holdings Plc. tette meg, miután bejelentette, hogy átszervezi elemzési üzletágát - a 300 elemző ezentúl három divízióban tevékenykedik tovább, így a makrostratégiai, az iparági-vállalati, illetve a kereskedési stratégiai csoportban -, s ezzel egy időben fokozatosan megszünteti a részvényekre adott vételi és eladási ajánlásait. A módszert a közeljövőben más termékekre (kötvényekre, derivatívákra) is alkalmazni kívánja.
Nem váratott sokáig magára Franciaország harmadik legnagyobb bankjának, a Société Générale SA-hoz tartozó SG Cowen Securities Corp. lépése. A társaság úgy döntött: nem használja többé a "venni", "eladni" és "tartani" szavakat. A piaci szakemberek szerint nem kell sok idő ahhoz, hogy a két bankhoz hasonló álláspontra jussanak a szektor többi tagjai is. Bár, ahogy fogalmaznak: kérdés, hogy ez a fordulat változást jelent-e az elemzések megítélésében is. Hiszen, mint egyesek megjegyzik: a probléma talán nem is a szavakban rejlik, hanem a használatukban. Amikor először feltűntek az elemzők vételre, illetve eladásra szóló ajánlásai, a befektetők között még volt hatása, ám jelenleg szinte senki nem veszi figyelembe az elemzés kezdőoldalának elején álló szócskát.
Mióta New York állam főügyésze, Eliot Spitzer kritikával illette az elemzéseket - amelynek az lett az egyik következménye, hogy tavaly tíz hitelintézet 1,4 milliárd dollárt fizetett a félrevezetett amerikai befektetőknek, amiért magas befektetési banki díjak ellenében a cégek számára kedvező elemzéseket bocsátottak ki -, a szakma, mondhatni, mélyponton van. A nagy alapkezelőknek megvan a saját elemzői gárdájuk, amely megteszi az egyes részvényekre vonatkozó ajánlásokat, így nincs szükség külső segítségre - idézi Pierre Goadot, a HSBC szóvivőjét a Bloomberg. A Financial Times szerint a hitelintézet ezzel a lépéssel reagál a szabályozóhatóságok azon nyomására, hogy a befektetési bankok szüntessék meg az elemzőrészlegben lévő érdekkonfliktusokat. Az SG Cowen elemzői részlegének vezetője, Barry Tarasoff pedig úgy fogalmazott alkalmazottainak írt levelében, hogy a három kategória megjelenítése "leértékeli" az elemzéseiket, hiszen ezek valamelyikébe kellett besorolniuk az adott részvényt, ami nem feltétlenül fedte az álláspontjukat. Ráadásul a befektetőket az is összezavarta, hogy az adott szó nem mindegyik befektetési társaságnál jelenti ugyanazt, nem beszélve az időhorizontról (mint például tartani, de milyen hosszú ideig), ami nehézkessé teszi az elemző számára is, hogy mondanivalóját megfelelően közvetítse a célszemély felé. Az SG Cowen a három szó helyett a hagyományokhoz tér vissza, s az angol nyelv teljes eszköztárát híva segítségül, közli ajánlását a befektetővel - hangsúlyozza Tarasoff. Ám mint hozzátette: az ajánlások eltüntetése nem azt jelenti, hogy ezzel semmilyen véleményük ne lenne az adott részvénnyel kapcsolatban. Éppen ellenkezőleg, ezzel a lépéssel azt remélik, hogy a véleményüket a mostaninál jóval világosabban tudják közvetíteni a befektetők felé.
Az elemzési fronton újítások már korábban is történtek. A UBS Warburg közel egy évvel ezelőtt azzal az eredeti ötlettel állt elő a befektetői bizalom visszanyerésére, hogy az elemzőinek ezentúl azt is fel kell tüntetniük ajánlásaikon, hogy mennyire biztosak a dolgukban. Ha nagyon, akkor azt 1-essel, ha azonban a jövőbeni kilátásokat illetően nem látnak túlságosan tisztán, akkor azt 2-essel kell jelölniük. A szakértők bizonyosságát mindenesetre jól mutatja, hogy a UBS által górcső alá vett 2544 társaság előrejelzéseinek kétharmadánál a 2-es szám szerepel.
Az elemzői üzletág imázsának romlásához az elmúlt években jelentősen hozzájárult, hogy az előrejelzésekben mindent megalapozottnak tüntettek fel, miközben mint elemzők korántsem voltak mindig biztosak a dolgukban - indokolta döntését akkor a brókercég.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.