Nyugodtan kijelenthetjük, a világ egyik legnagyobb múltú és méretű tőzsdei társasága, a General Motors (GM) nyereségesen működik: tavaly a vállalat 3,2 milliárd dolláros nyereséget termelt. Meglehetősen jól fogynak az autók a tengerentúlon - gondolhatnánk -, jóllehet a valóság egész más képet fest: a megtermelt 3,2 milliárd dollár közel 90 százaléka ugyanis nem a mamutcég alaptevékenységéből, hanem a részint ehhez kapcsolódó, részben pedig ettől elszakadó pénzügyi szolgáltatásokból tevődik össze.
A csoport pénzügyi szolgáltató ága, a GMAC 2003-ban összesen 2,8 milliárd dolláros nyereséget termelt hagyományos és jelzáloghitelek, valamint egyéb befektetési eszközök értékesítésével. A Bloomberg összeállítása szerint a hitelintézet - amennyiben a GM-től független bankként működne - a nyolcadik legnagyobb piaci szereplő lehetne a tengerentúlon, a Ford házibankja, a Ford Motor Credit pedig a tizedik.
Nem véletlen tehát, hogy Robert Lutz, a GM vezérigazgató-helyettese egy befektetői konferencián a GMAC eredményadatainak ismertetését követően kiemelte: a társaság a jövőben is autógyártással kíván foglalkozni.
Szakértők szerint az erősítésre szüksége is lesz e téren: a csoport pénzügyi karja ugyanis gyengülni fog 2004-ben. A GMAC tavaly összesen 3,4 ezer milliárd dollár értékben helyezett ki jelzáloghiteleket, az idén az egyik legnagyobb piaci szereplő, a Fannie Mae ennek a volumennek a feleződésére, a GMAC esetében tehát 1,7 ezer milliárd dollár körüli összegre számít csak. Részben ennek is köszönhetően a bank nyeresége a tavalyi 2,8-ről 2 milliárd dollárra eshet 2004-ben.
A befektetők azonban ezzel az aprócska lehetőséggel egyelőre kevéssé törődnek, és GM-részvények helyett GMAC-kötvényekbe fektetik pénzüket. A finanszírozó 2031-ben lejáró, 8 százalékos kuponnal ellátott kötvényeinek hozama például 7,3 százalék környékén áll, míg az anyacég papírjai összesen 4,44 százalékos osztalékhozamot biztosítanak. A Merrill Lynch elemzői a kötvényeket erős vételre ajánlják, míg a részvények megítélése semleges a befektetési banknál. Utóbbi papírok egyébként 15,7 százalékot vesztettek az értékükből az idén. A befektetők határozottnak tűnnek a kérdésben: egy tavaly júliusi adat szerint a GM-hez és a Fordhoz együttesen befolyó 551 milliárd dolláros tőkének mindössze 8 százaléka, azaz 44 milliárd származott részvénybefektetésekből, a 364 milliárd dollár pedig hitelügyletekből adódott.
Az év második felére várt kamatemelések ezen a helyzeten fordíthatnak a szakértők szerint. Az egyik, ennek hatására működésbe lépő mechanizmus a más társaságokhoz kötődő bankok tevékenységének koncentrációja lesz. A magasabb kamatszint a GMAC esetében az autófinanszírozás költségeinek növekedését, ezzel párhuzamosan pedig a vevőkért folytatott verseny élénkülését eredményezheti. Ennek köszönhetően szakértők arra számítanak, hogy 2004-ben a GMAC-nek a korábbinál nagyobb erőforrásokat kell majd erre az ügyfélkörre csoportosítania.
A folyamat csírájában már megkezdődött, az autófinanszírozásban érdekelt ügyfelek átlagos hitelképesség-mutatója folyamatosan csökken. A korábbi, a használt skála szerint 743-as átlagos érték helyett ma már 698 pont is elegendő ahhoz, hogy szóba álljanak az emberrel - írja a CNW Marketing Research. Az összeállítás szerint amennyiben ma is a régi követelményekhez ragaszkodnának, a finanszírozók csak a tengerentúlon mintegy 2,5 millió ügyfelet veszítenének.
Az óriási verseny szövetségbe tömörítette a hitelezőket, akik egységesen 3,99 százalékos kamat mellett kínálják gépjárműhiteleiket. Egy-egy speciális ajánlat keretében az egyes társaságok gyakran kamatmentes hiteleket is nyújtanak, ennek terheit pedig a marketingbüdzsé terhére számolják el. Ma tehát még jól megy a GMAC szekere, az év második felében azonban elképzelhető, hogy kötvényei jelentősen leárazódnak majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.