Az elmúlt 5-8 évben a hazai
piacvezető árverezőházak aukciós sikerlistáinak élén lényegében nem történt komolyabb változás. Nagyjából ma is ugyanazok a nevek örvendhetnek a legnagyobb népszerűségnek, mint mondjuk egy évtizeddel korábban. Ezzel egyidejűleg újabb, "ismeretlen" alkotók, vagy életművek felértékelődése, a sikerlisták vezetőihez való felzárkózása - néhány kivételtől eltekintve - szinte elképzelhetetlen. A piaci értékrend mozdulatlanságával kapcsolatban Haas János lapunknak elmondta: a kialakult állapot döntően a rendszerváltás után megerősödő gyűjtőréteg kvalitásérzékének hiányosságaiban keresendő. Ugyanakkor - teszi hozzá a galériatulajdonos - a tezaurálási szempontok még ma is túlságosan erősen érvényesülnek egy-egy vásárlást megelőző döntésben, azaz a festmények piacán szinte kizárólag a minimális kockázattal, biztosan értékesíthető, jól csengő neveket keresik az érdeklődők.
A ma még kevésbé ismert és elfogadott művészeti tendenciák és életművek népszerűsítése elsősorban a kisebb galériák feladata - véli a szakember. Az olyan galériák, mint például a Home, a Ráday, vagy éppen a szakértő által vezetett Haas missziója és ezzel együtt sikere a ma még szinte ismeretlen, de művészi, művészettörténeti szempontok alapján jóval komolyabb figyelmet érdemlő életművek minél szélesebb körű propagálásában és a potenciális vásárlók kvalitás alapján történő orientálásában rejlik. A szakember elszomorítónak tartja, hogy a műtárgyvásárlás elsődleges szempontjai a legtöbb esetben még ma is külsőségek, nem pedig az egyes alkotások valós művészeti, művészettörténeti jelentősége. Haas János szerint a Mű-Terem Galéria tavaszi árverésének eredményei is ebbe az irányba mutattak, hiszen Gulácsy Lajos egy lényegében jellegtelen hátaktrajzáért jelentős összeget fizetett ki új tulajdonosa, miközben Dési-Huber István nagyméretű, jelzetlen, több szempontból is kivételes jelentőségű szénrajza egyszerűen licit nélkül maradt.
A galérista azonban mindennek ellenére bizakodó. Az Európai Unióhoz történő csatlakozásunkkal szerinte a nyugati művészeti szcéna kifinomultabb, kvalitáscentrikus szempontjai is tért hódítanak majd hazánkban. Ez a hatás vélhetőleg a honi műkereskedelemben is rengeteg, ma még visszás helyzetet segít majd tisztázni. Várhatóan egyre kevésbé a kép sarkában található szignó, hanem sokkal inkább a mű kvalitása lesz majd a döntő érv a vásárlás mellett, vagy éppen ellen, és egy hazai gyűjtő azonos szinten lesz képes értékelni egy Vaszary-képet, illetve egy hozzá hasonló kvalitású és művészi felfogást képviselő belga, francia vagy éppen holland alkotó festményeit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.