BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lesznek, akik nyernek

Jóllehet a befektetők fanyalognak, amikor az amerikai Fed kamatemelése kerül szóba, s nagy valószínűséggel erre belátható időn belül - egyes vélemények szerint akár már júniusban - sor is kerül, elkeseredésre nincs ok. Egyes ágazatok ugyanis kifejezetten nyertesen kerülhetnek ki ebből.

Néhány ágazat számára kifejezetten jól jön egy Fed-kamatemelés, míg másokat érzékenyen érint - mutat rá egy Merrill Lynch-tanulmány, amely az elmúlt négy kamatemelési ciklust vette górcső alá, egészen az 1980-as évekig visszanyúlóan. Múlt kedden ugyan a jegybank szerepét betöltő Fed nem módosított az egyszázalékos alapkamaton, ám egyre inkább úgy tűnik, hogy a következő lépés már egy növelés lesz.

Energiaipari szektor, számítástechnikai, elektronika, gyógyszeripar, közhasznú cégek, dohányipar - az elmúlt négy kamatemelési periódust nézve általánosságban ezen ágazatok kerültek ki győztesen. Míg a vesztesek között ott találhatók többek között a bankok, a befektetési cégek, az ingatlanszektor, a távközlés, az építőipar, a média, a szállodaláncok. A fogyasztási szektor tehát jóval érzékenyebbnek tűnik a kamatok változására, ami egyúttal azt is jelenti: az idén aligha a lakossági kiadások jelenthetik a gazdaság bővülésének bázisát. A vállalati költések viszont megugorhatnak - teszik hozzá az elemzők.

A Fed kamatemelési hulláma azonban több részletben jön, s ennek megfelelően az egyes szektorokat is különbözőképpen érinti - mutatnak rá a Merrill Lynch elemzői. Jelenleg nagy valószínűséggel már az első fázisban vagyunk, azaz a Fed kamatemelésére hat hónapon belül sor kerül. Kétségtelen, hogy a piaci szereplők egyre nagyobb idegességgel tekintenek az elkerülhetetlen felé, s a pánikhangulat már látható is rajtuk. A magas alapanyagárak, s ezzel párhuzamosan az inflációra nehezedő nyomás ideges hangulatot idéz elő a kötvénypiacon, miközben a fém-, az olaj-, a vegyi-, illetve faipari társaságok árfolyama megugrik. A gazdaság túlfűtöttsége pedig egyúttal azt is jelzi: a tipikusan defenzív szektorok, mint a gyógyszeripari cégek, az ital-, illetve élelmiszer-kereskedelmi hálózatok a piaci átlagnál roszszabb teljesítményt mutatnak. Ez nem a legalkalmasabb időszak arra, hogy a befektető ott legyen a részvénypiacon - hangsúlyozzák a Merrill Lynch szakemberei, amit az is jelez: az elmúlt évtizedekben az S&P 500 index átlagosan másfél százalékot esett ebben az időszakban, azaz az első kamatemelést megelőző fél év során.

A kamatemelések megkezdését követően a befektető meglepődve azt veszi észre, hogy a helyzet nem is olyan rossz, mind a gazdaság, mind a részvénypiacok jól teljesítenek. Az elmúlt évek statisztikái legalábbis erre utalnak: az S&P 500 index átlagosan 2,4 százalékot szedett magára a Fed első lépéseit követően. Mindeközben az infláció jobb árazást is magában rejt, s persze profitot is, ami a fogyasztási szektor tagjainak jól jöhet. S bár az ingatlanpiaci helyzet továbbra sem javul, valószínűsíthető, hogy az alacsony kamatok eltűnése egy last minute lakásvásárlási boommal is párosul. S hasonló a helyzet az autóeladásoknál. Mindazonáltal több szektor is rosszul viseli ezt az időszakot, így a bankok, biztosítók, építőipari cégek, ingatlanpiaci és dohányipari társaságok.

Majd következik az utolsó fázis - hangzik a Merrill Lynch tanulmánya, ami a 4-6. kamatemelésekor lép életbe, s ekkor csak a defenzív szektor legjobbjai tudnak virágozni. A részvénypiac elmúlt időszakbeli nyereségei fokozatosan lemorzsolódnak, mindazonáltal az ingatlanpiaci társaságok a piaci átlagnál jobb teljesítményt nyújtanak, ami annak is köszönhető, hogy korábban igen sokat veszítettek értékükből. Néhány számítástechnikai társaság szintén jól vészeli át ezt a periódust, miközben a szoftvercégek alulteljesítenek. A befektetők pedig a defenzív szektorok felé veszik útjukat, úgymint a dohány-, gyógyszeripari, biztosítók, élelmiszer-feldolgozó, élelmiszer-kereskedelmi részvények felé.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.