A tavaszt hagyományosan az őszi-téli időszak "előjátékának" tartják a kereskedők, ám ezúttal a korábbi években tapasztalt biztos araszolgatás helyett inkább stagnálás, sőt visszaesés jellemezte az év első felét. Kevesebb tétel, alacsonyabb kikiáltási árral szerepelt a 2004-es tavaszi árveréseken, mint 2003-ban, és - miközben az átlagos licitemelkedési mutató mindkét szezonban nagyjából 150 százalék körül alakult - az összleütési eredmény jóval elmaradt a tavalyitól.
A keresleti oldalt az elmúlt években fokozottan jellemző minőségi igények eközben egyre komolyabb éket vernek a piaci résztvevők teljesítményei közé. Míg az alacsonyabb kikiáltásiár-kategóriákban egyre gyengébb aukciós teljesítmények születtek, addig a jelentősebb, ritka képzőművészeti alkotások és műtárgyak sokszor irreálisnak tűnő leütési eredmények elérésére is képesek voltak. Ez a jelenség korábban leginkább a festményárverésekre volt jellemző, de az elmúlt hónapokban a műtárgyak terén is szembetűnő volt.
A festménypiacon a minőség iránt továbbra is magas a kereslet, amit a licitemelkedési mutatók folyamatos javulása is bizonyít. Ezzel párhuzamosan az idén is több kiugró eredmény született, főként a két piacvezető aukciósház árverésén. Ilyen volt például a Mű-Terem Galériában 60 millió forintért leütött Két család című Munkácsy Mihály-kép, vagy a Kieselbachnál 34 millióért értékesített Csók István-festmény. A Tavasz ébredése. Az ádáz küzdelem részben talán annak is köszönhető, hogy csökkent a kiugró kvalitású alkotások száma az árveréseken.
A két kiugró vételár egyben azt is jelzi, hogy a fő művek esetében a szűkülő kínálat következtében egyre nehezebb előre látni az eredményeket (a Sotheby's mindkét kép árát jócskán alábecsülte). Ebben a helyzetben a - leggyakrabban a kereskedelmi érték kétharmadának megfelelő - kikiáltási ár megjelölése is kockázatos az aukciósházak számára.
A közepes kvalitású festményárverések - mint például legutóbb a BÁV 68. festményaukciója - csak mérsékelt eredmények elérésére voltak képesek. A második vonalba tartozó tételek között főként a 19. és a 20. század első felében keletkezett alkotások szerepeltek, a 20. század második felében készült művek - gyűjtői szempontból még mindig úgyszólván szűz, és talán éppen ezért "egzotikus" - területén azonban némileg jobb teljesítmények születtek. Erre példa az Abigail legutóbbi aukciója.
Tavasszal az érdeklődők sokkal nagyobb számban lelhették fel keresett klasszikusaink alkotásait a grafikai árveréseken.
Talán éppen ezért folyamatosan bővül ezen aukciók közönsége. A sikereken felbuzdulva egyre több cég száll be a műfaj aukcionálásába: a BÁV és a Belvedere legutóbbi árverésén már több mint ötven tételt számláló grafikai anyagot válogatott be a kínálatba. A grafikai árverések eredményességét jelzi az a tény is, hogy az Arte az idén tavaszszal már két sikeres árverési anyagot tárt az érdeklődők elé. Tény azonban, hogy a kis auk-ciós iroda, s vele együtt az Abigail, valamint a Belvárosi grafikák terén kifejtett "szívóereje" továbbra is csekély. A legkiemelkedőbb rajzok, akvarellek most is inkább a piacvezető házak árverésein bukkantak fel.
A 2004-es év első felében talán a műtárgyárverések eredményei voltak a leginkább kiszámíthatatlanok. Ennek legjobb példáját a Nagyházi legutóbbi aukciója szolgáltatta, hisz a Balaton utcai árverezőház a színvonalas anyag mindössze 35 százalékát tudta értékesíteni. Ugyanakkor itt született a műtárgy-kategória legjelentősebb leütési eredménye is, hisz a muzeális jelentőségű, az 1220-as években készült limoges-i körmeneti keresztet 11 millió forintért vihette haza egy kitartó gyűjtő. A tárgykör egyetlen kiegyensúlyozottan teljesítő portékája az ékszer volt, az a terület, ahol a BÁV továbbra is tartja piacvezető pozícióját. Bár a tavasz folyamán a Nagyházi és a Polgár is árverésre bocsátotta több-kevesebb tételt felsorakoztató ékszerkollekcióit, a Lónyay utcában megrendezett két ékszerárverés teljesítménye továbbra sem maradt el a korábbi évek színvonalától és eredményességétől. Jellemző, hogy itt született az elmúlt fél év egyetlen rekordleütési eredménye is. Három héttel ezelőtt ugyanis egy briliánsokkal díszített (caa. 12,5 ct.), art deco Cartier-melltűt kereken 10 millió forintért értékesített a ház.
Csak mérsékelt siker jellemezte a könyvaukciók egyetlen felső árkategóriás tavaszi árverését is. A komoly értéket képviselő papírrégiségek - kéziratok, kódexek, RMK-k - aukcionálása terén vezető Központi Antikvárium tavaszi árverésének licitemelkedése ugyanis lényegesen elmaradt a tavalyi, hasonló időszakban megrendezett aukcióján született eredménytől. (A Központi legnagyobb konkurense, a Stúdió Antikvárium csak ősszel rendez árverést.) A könyvek műfaján belül - a képzőművészeti alkotások piacával szöges ellentétben - inkább a középkategóriás darabok teljesítettek meggyőzően, így például a Honterus Antikvárium, vagy a már említett Központi "kisárverésén" sikerült megismételni a tavaly született, kiugróan jó eredményeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.