Egy héttel ezelőtt a német Postbank részvényei debütáltak a Deutsche Börsén, amit egy napra rá követett a Telecinco a madridi értéktőzsdén. Ami közös bennünk: az első kereskedési napon mindkét értékpapír a kibocsátási ár felett forgott. Ez pedig akár azt is jelenthetné: az európai IPO-piac kilábalt az elmúlt hónapokban tapasztalható mélypontjáról. A valóság azonban kicsit másképp fest. Igaz, a Telecinco-tranzakció meglehetősen nagy népszerűségnek örvendett, a kibocsátott mennyiséget húszszorosan túljegyezték, s ez elég volt ahhoz, hogy az első kereskedési napon 19 százalékos erősödést produkáljon. Ami a Postbankot illeti, a csökkentett kibocsátási árfolyamon felkínált papírokra alig kétszeres volt az érdeklődés, s a tőzsdei debütálást követően az egy százalékhoz közelített az árfolyam-emelkedés mértéke - írja a Financial Times.
Az okok meglehetősen egyszerűek. A spanyol ügylet túl kedvező volt ahhoz, hogy a befektetők ne mulasszák el. A Telecinco meglehetősen szép éveket tudhat maga mögött: a társaság Európa egyik legnyereségesebb műsorszóró társasága 33 százalékos eredményhányaddal. Emellett a jövőkép is biztatónak tűnik, az első fél évben a társaság hirdetési bevételei több mint 20 százalékkal nőttek, miközben ott lebeg a vonzó osztalék lehetősége is. Mindazonáltal, a részvényeket vonzó árfolyamon, a szektor többi tagjához képest is számottevő diszkont mellett ajánlották fel.
A Postbank éppen a fordítottja: két hétig tartott a jegyzési procedúra, amelynek során a könyv szerinti értékéhez képest 1,2-szeresen próbáltak túladni a bank részvényein, miközben az ágazat többi tagja ez alatti értéken forog. S aligha lehet azt mondani, hogy a német bankszektor "kirobbanó" formában lenne. Arról nem is beszélve, hogy a Postbank részvényei révén egy kizárólag belföl-
dön tevékenykedő bank papírjaihoz jut hozzá a befektető, miközben a német gazdaság is meglehetősen törékeny állapotról tesz tanúbizonyságot. A kibocsátás mérsékelt sikerében nem is ezek a tényezők játszották a fő szerepet, hanem, hogy a Deutsche Bank - miközben az IPO vezető szervezője volt - nem tanúsított nagy érdeklődést a Postbank iránt, illetve, hogy meglehetősen nagy szakadék tátongott a piac által várt kibocsátási árfolyam és a valós között. A Deutsche Postbanknak végül nem maradt túl sok választása: a kibocsátási volument 33 százalékra mérsékelte a korábbi közel 50 százalékos pakettről, s 28,50 euróra csökkentette a kibocsátási árat a kezdeti 31,50-36,50 eurós sávról.
A nagy tranzakciók, mint a legutóbbiak, rányomják bélyegüket az elkövetkező hónapok részvénykibocsátásainak hangulatára. Milyen tanulságot lehet levonni? Tény, mindkét ügyletnek voltak gyenge pontjai. A Postbanké szétszórtnak tűnt, a Telecinco viszont túlságosan is alacsony árat célzott meg. A német befektetők azonban alighanem hozzászokhattak ahhoz, hogy a tanácsadók túlságosan is ambiciózus árfolyamot tűznek ki célul, ami három IPO-t már kudarcra ítélt. Nem sok kellett ahhoz, hogy a Postbank is hasonló sorsra jusson. Mint az ismert társaságoknál várható, a részvények iránt meglehetősen nagy volt a kisbefektetői érdeklődés. Ám míg a Telecinco IPO-ja szinte transzba ejtette a lakossági réteget, addig a Postbanknál 20 százalékos részvételt mutattak. Igaz, ez utóbbi adat is meghaladta a korábban prognosztizált 10-15 százalékos arányt. A spanyol befektető aligha panaszkodik majd a Telecinco-részvényei miatt, ám német sorstársa már igen. Sok választása azonban nem volt: az idei évre beharangozott 57 európai IPO közül mindössze három zajlik Németországban. Az elmúlt évek statisztikái pedig aligha vetítenek előre vonzó jövőképet: az 1997 óta a nyilvános részvénykibocsátási ügyleteknek mindössze 8 százalékát lehet sikeresnek nevezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.