A Christie's június 22-i árverésén kalapács alá került Odaliszk fekete fotelban című festmény több mint 6,6 millió fontért talált gazdára. A Sotheby's egy nappal korábban rendezett aukcióján ugyancsak kiemelkedően szerepelt egy Matisse-kép: a félalakos női aktért a várt 5-700 ezer helyett majdnem 2,5 millió fontig tartott a licit.
A szezonzáró árverések többi kiemelkedő leütése szintén nem az impresszionista, hanem a korai modern festőkhöz kötődött. Amedeo Modigliani előzetesen 3,5-4,5 millióra becsült Kék inges fiú portréja 6 165 600 fontig emelkedett a Sotheby'snél, és ezzel a hét második legdrágább tételének bizonyult. A versenytárs háznál Vaszilij Kandinszkij korai, 1909-ben festett dünabergi látképének 3 029 250 fontos ára keltett meglepetést: a vászonért 1997-ben még csak 1,7 milliót adtak egy aukción, és most is nagyjából ennyire számítottak a szakértők. Piet Mondrian absztrakt kompozíciója 1,6 millió, a belga René Magritte szürrealista kompozíciói pedig 621-878 ezer font közötti árakon keltek el.
Kiemelkedő sikert értek el Egon Schiele árverésre került képei. A Sotheby's nem kevesebb mint 15 gouache-rajzot vett fel kínálatába az egyre inkább nemzetközi sztárrá váló osztrák expresszionista zsenitől; ezek kettő kivételével mind elkeltek, méghozzá összesen majdnem tízmillió fontért. A legdrágább - rekordáron, 1,9 millió fontért értékesített - darab a Szerelmespár című kép lett.
Az impresszionista nagymesterek ezzel szemben legfeljebb a várakozásoknak tettek eleget. Pierre-Auguste Renoir Fürdőző lánya 4 millióért kelt el a Sotheby'snél, ugyanakkor fontos korai portréja - talán a magas, 6-8 milliós elvárás miatt - nem talált vevőre. Ugyanerre a sorsra jutott a Christie'snél egy Renoir-hátakt is. Claude Monet tengerparti képe 2,637, egy virágcsendélete pedig 1,237 millió fontot ért meg új tulajdonosának. Az örök kedvencnek számító tavirózsa-sorozat egy darabjáért csak a várt 4-6 milliós sáv alsó határán volt érdeklődés. Az impresszionista nagymesterek közül egyedül Edgar Degas egy képe szerepelt kiemelkedően: a 2,8-3,5 millió fontra tartott Versenylovakért 4 149 600 fontig tartott a licit a Sotheby'snél.
A szezonzáró impresszionista és modern aukciók összeredményei meglehetősen jól alakultak. A Christie's kis híján 29 milliós forgalmat ért el; a 47 tételből 31 kelt el. A Sotheby's 60 képből 44-et tudott értékesíteni, összesen bruttó 61 476 800 fontért. Ezek az eredmények jócskán elmaradnak a New Yorkban rendezett, hasonló profilú tavaszi aukciókéi mögött. Akkor a Sotheby's majdnem 190 millió dolláros összleütést ért el, míg a Christie's közel 60 millió dollárt realizált (VG, 2004. május 10., 15. oldal). A Sotheby's kiemelkedő eredményének több mint felét, 104 millió dollárt - abszolút leütési rekordot felállítva - Pablo Picasso korai fő műve, a Pipázó fiú adta. Az év első impresszionista és modern aukcióin a mostanival összevethető eredmények - Sotheby's: 32,5, Christie's: 40 millió font - születtek (VG, 2004. március 8., 19. oldal).
A harmadik legfontosabb aukciósházzá avanzsált Bonhams ezúttal egy Modigliani- (Félalakos női portré, 1,5 millió font) és egy Kazimir Malevics-képpel (Szuprematista figura, 721 ezer font) tudott beleszólni a két nagy versenyébe. Érdekesség, hogy ennél a háznál egy Kádár Béla-kép is szerepelt a június 21-i kínálatban, és a mindkét oldalán festett tábla (recto: női akt, verso: erotikus jelent) 10 158 fontot ért meg egy gyűjtőnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.