BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szezonzárás világszerte

Immár nem impresszionista, hanem klasszikus modern művekért alakulnak ki a legnagyobb küzdelmek a festményárveréseken. A szezonzáró londoni aukciók legdrágább darabja Henri Matisse egy késői képe volt.

A Christie's június 22-i árverésén kalapács alá került Odaliszk fekete fotelban című festmény több mint 6,6 millió fontért talált gazdára. A Sotheby's egy nappal korábban rendezett aukcióján ugyancsak kiemelkedően szerepelt egy Matisse-kép: a félalakos női aktért a várt 5-700 ezer helyett majdnem 2,5 millió fontig tartott a licit.

A szezonzáró árverések többi kiemelkedő leütése szintén nem az impresszionista, hanem a korai modern festőkhöz kötődött. Amedeo Modigliani előzetesen 3,5-4,5 millióra becsült Kék inges fiú portréja 6 165 600 fontig emelkedett a Sotheby'snél, és ezzel a hét második legdrágább tételének bizonyult. A versenytárs háznál Vaszilij Kandinszkij korai, 1909-ben festett dünabergi látképének 3 029 250 fontos ára keltett meglepetést: a vászonért 1997-ben még csak 1,7 milliót adtak egy aukción, és most is nagyjából ennyire számítottak a szakértők. Piet Mondrian absztrakt kompozíciója 1,6 millió, a belga René Magritte szürrealista kompozíciói pedig 621-878 ezer font közötti árakon keltek el.

Kiemelkedő sikert értek el Egon Schiele árverésre került képei. A Sotheby's nem kevesebb mint 15 gouache-rajzot vett fel kínálatába az egyre inkább nemzetközi sztárrá váló osztrák expresszionista zsenitől; ezek kettő kivételével mind elkeltek, méghozzá összesen majdnem tízmillió fontért. A legdrágább - rekordáron, 1,9 millió fontért értékesített - darab a Szerelmespár című kép lett.

Az impresszionista nagymesterek ezzel szemben legfeljebb a várakozásoknak tettek eleget. Pierre-Auguste Renoir Fürdőző lánya 4 millióért kelt el a Sotheby'snél, ugyanakkor fontos korai portréja - talán a magas, 6-8 milliós elvárás miatt - nem talált vevőre. Ugyanerre a sorsra jutott a Christie'snél egy Renoir-hátakt is. Claude Monet tengerparti képe 2,637, egy virágcsendélete pedig 1,237 millió fontot ért meg új tulajdonosának. Az örök kedvencnek számító tavirózsa-sorozat egy darabjáért csak a várt 4-6 milliós sáv alsó határán volt érdeklődés. Az impresszionista nagymesterek közül egyedül Edgar Degas egy képe szerepelt kiemelkedően: a 2,8-3,5 millió fontra tartott Versenylovakért 4 149 600 fontig tartott a licit a Sotheby'snél.

A szezonzáró impresszionista és modern aukciók összeredményei meglehetősen jól alakultak. A Christie's kis híján 29 milliós forgalmat ért el; a 47 tételből 31 kelt el. A Sotheby's 60 képből 44-et tudott értékesíteni, összesen bruttó 61 476 800 fontért. Ezek az eredmények jócskán elmaradnak a New Yorkban rendezett, hasonló profilú tavaszi aukciókéi mögött. Akkor a Sotheby's majdnem 190 millió dolláros összleütést ért el, míg a Christie's közel 60 millió dollárt realizált (VG, 2004. május 10., 15. oldal). A Sotheby's kiemelkedő eredményének több mint felét, 104 millió dollárt - abszolút leütési rekordot felállítva - Pablo Picasso korai fő műve, a Pipázó fiú adta. Az év első impresszionista és modern aukcióin a mostanival összevethető eredmények - Sotheby's: 32,5, Christie's: 40 millió font - születtek (VG, 2004. március 8., 19. oldal).

A harmadik legfontosabb aukciósházzá avanzsált Bonhams ezúttal egy Modigliani- (Félalakos női portré, 1,5 millió font) és egy Kazimir Malevics-képpel (Szuprematista figura, 721 ezer font) tudott beleszólni a két nagy versenyébe. Érdekesség, hogy ennél a háznál egy Kádár Béla-kép is szerepelt a június 21-i kínálatban, és a mindkét oldalán festett tábla (recto: női akt, verso: erotikus jelent) 10 158 fontot ért meg egy gyűjtőnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.