Kevés rekordleütés, ugyanakkor szinte minden alkotó esetében erős eredmények - így foglalható össze a június végén rendezett londoni kortárs művészeti árverések kimenetele. Az összesített mutatók igen biztatóan alakultak. A Sotheby's június 23-án este 43 tételt vitt kalapács alá, és ezek közül mindössze öt nem kelt el; az összforgalom valamivel több mint 14 millió fontot tett ki, ami megközelíti a cég februári kortárs árverésén elért, ebben a szegmensben rekordnak számító eredményt. A következő napon árverezett majdnem kétszázötven kisebb értékű tételnek nagyjából kétharmada talált gazdára; az összforgalom mintegy 600 ezer fontot tett ki.
A Christie's június 24-i aukciója szinte hajszálpontosan a versenytárssal megegyező eredményeket hozott: az 51 alkotásból 45 kelt el, 14 millió fontos összforgalom mellett. A 25-én kalapács alá vitt 185 tételből 134 iránt volt érdeklődés, és az összleütési érték a Sotheby's "kisárverésének" majdnem tízszeresére rúgott (5,2 millió font). Igaz, utóbbi cég teljesítményéhez illendő hozzászámítani a június 8-i amszterdami modern és kortárs aukció 2,8 milliós összforgalmát.
A vásárlók egyre inkább az eddig háttérbe szorult művészek alkotásait keresik - summázta tapasztalatait Tobias Meyer, a Sotheby's árverésének vezetője. Ez azt is jelenti, hogy a legnagyobb sztárok esetében korábban tapasztalt folyamatos áremelkedés megtört - mutat rá a Handelsblatt. Jean-Michel Basquiat egy nagyméretű, 1982-ben készült vászna például nem egészen 2,5 millió fontért került egy New York-i gyűjtőhöz, ami akkor sem tekinthető jó eredménynek, ha figyelembe vesszük a kép viszonylag rossz állapotát.
A Christie's legmagasabb áron eladott tétele Francis Bacon egy jellegzetes portrétriptichonja lett (2,357 millió font); a brit mester árverési eredményei az utóbbi években kissé kiszámíthatatlanok voltak, így szakértők biztató jelnek tartják a sikert. A Sotheby'snél is a vártnál jobban szerepelt egy Bacon-mű: a becsérték kétszereséért, 1,57 millió fontért eladott önarckép 1991-ben még 363 ezerért cserélt gazdát.
A meglepetések közül kiemelkedik Frank Auerbach egy 1983-as portréja, amely a várt 60-80 ezer helyett 352 ezer fontért kelt el a Sotheby'snél. Marlene Dumas Leselkedője (139 650 font) ugyanúgy a becsült érték nagyjából kétszeresét érte meg új tulajdonosának, mint Daniel Richter Szép álom az anarchiáról és az erőszakról című munkája (71 700 font), vagy Luc Tuymans Jogtalan VIII című alkotása (139 650 font). A legmagasabb kategóriába tartozó alkotások nagy része ugyanakkor "csupán" a várakozásokat hozta: Lucian Freud Egy festő című képe 1,685 millió, Roy Lichtenstein Modern triptichonja 733 ezer fontért kelt el. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.