BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vermeer nem okozott csalódást

Július 7-én este történelmi eseménynek lehettek részesei azok, akik ellátogattak a Sotheby's régi mesterek festményeit felvonultató londoni aukciójára. 1921 óta nem fordult elő ugyanis, hogy az egyik legzseniálisabb és legrejtélyesebb 17. századi holland festő, Johannes Vermeer képére lehessen licitálni. A múlt héten árverezett Virginálon játszó fiatal nő című vászon (VG, 2004. április 26., 19. oldal) ára így gyorsan kúszott egyre feljebb a 3 millió fontos kikiáltási árról; a kalapács végül 16,2 millió fontnál (nagyjából hatmilliárd forint) koppant.

Ez a negyedik legmagasabb ár, amit 1800 előtt készült festményért valaha kifizettek a nemzetközi aukciós piacon. A rekordot Pieter Paul Rubens A betlehemi gyermekgyilkosság című képe tartja (45 millió font, 2002); ezt Pontormo manierista remekműve, az Alabárdos (20,5 millió font, 1989) és Andrea Mantegna Krisztus a pokol tornácán című alkotása (17,6 millió font, 2003) követi. A Vermeer-kép kiemelkedő sikerét mi sem jelzi jobban, mint hogy ára többszöröse az idei szezonzáró impresszionista és modern aukciók csúcsdarabjáért kifizetett öszszegnek. Az ilyen eredmények azonban meglehetősen ritkák a régi képek területén, hiszen nagyon ritkán kerülnek piacra a legtöbbre tartott mesterek fő művei; hovatovább csak abban lehet bízni, hogy egy képről a restaurálás során kiderül: muzeális kincsről van szó. Ez történt a Vermeer-kép esetében, és friss attribúció volt a két éve eladott, rekorder Rubens-kép is. A londoni árverés második legdrágább tétele Rubens egy éjszakai jelenete lett (2 469 600 font), míg a firenzei trecento jellegzetes emléke, Bernardo Daddi Mária koronázása című táblája valamivel több mint másfél milliót ért meg új tulajdonosának. Összesen 30 millió fontot tett ki az árverés összforgalma.

A Christie's hasonló profilú múlt heti aukciója ennél jóval alacsonyabb - alig több mint 10 millió fontos - összforgalommal zárt, ami nem csoda, hiszen itt hiányzott a Vermeerhez hasonló szenzáció. A legdrágább tétel egy 18. századi itáliai festő, Giovanni Paolo Panini képe (A római Szent Péter-templom belseje, 2 357 250 font) volt, amelyet ifjabb Pieter Brueghel és Lucas Cranach egy-egy képe (1,3, illetve mintegy egymillió font) követett. A Christie's június közepén New Yorkban is árverezett régi képeket: akkor a 4,3 millió dolláros összforgalom majdnem felét Jan Lievensz Fiú perzsa ruhában című képe jelentette. A Sotheby's június végi párizsi és június eleji milánói régi mesterek árverését, valamint a bécsi Dorotheum ilyen tárgyú szezonzáró aukcióját egyaránt az alacsonyabb árkategóriába tartozó tételek jellemezték. (VG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.