Hullámzó eredményeket értek el a szezon indításaként rendezett, zömmel második vonalbeli alkotásokat tartalmazó festményárverések. A legjobb mutatókkal az Abigail Galéria dicsekedhet: szeptember 23-án a Csörsz utcában kalapács alá vitt 214 tételből 125 elkelt. A 37,63 milliós összleütési érték ugyan jócskán elmarad a teljes anyag több mint 54 millió forintos összkikiáltási árától, ám a 125 kép és szobor együttes induló árához - 30,88 millió forinthoz - képest elfogadható eredménynek számít. Nagy küzdelem alakult ki Vaszary János virágcsendéletéért, vagy Szőnyi István és Parrag Emil képeiért. Bár a legtöbb, egymillió forint feletti áron indított tétel (így Gulácsy Lajos Bellagio című akvarellje, Bene Géza és Román György festményei) csupán alapáron talált vevőre, mégis sikernek tekinthető, hogy a felső kategóriában mindössze egy alkotás - Tóth Menyhért 2,4 millió forintról indított olajképe - maradt vissza az Abigail árverésén.
A Belvedere szeptember 18-án rendezett, elsősorban képzőművészeti anyagot tartalmazó aukcióján már vegyesebb volt az érdeklődés. A 200 festményből, grafikából és kisplasztikából 90 kelt el; a majdnem 70 milliós összkikiáltási értékkel szemben mintegy 32 milliós forgalmat ért el a Szent István téri cég (az átlagos licitemelkedés 17,6 százalék volt). A legmagasabb áron leütött alkotás Koszta József Kertben című olajképe volt, amelyért 2,8-től 3,4 millió forintig tartott a küzdelem. A legmagasabbról indított festmény, Kádár Béla Aktok gyümölcstállal című pasztellje a kikiáltási árán, 3,2 millióért talált új gazdára. Ezzel szemben nem akadt jelentkező többek között Kassák Lajos, Bortnyik Sándor, Boromisza Tibor, Telepy Károly, Czigány Dezső vagy Perlrott-Csaba Vilmos 1,8-3,4 millió forint között indított képeire.
A legalacsonyabb kelendőségi mutatót a Nagyházi Galéria érte el az őszi szezon indításánál. A múlt keddi képzőművészeti árverés 331 tételes kínálatából csupán 137 talált gazdára; az összleütési érték 36 millió forint körül alakult, jóllehet a teljes anyag becsült értéksávjának alsó határa 86,8 millió forintot tett ki. A legmagasabb áron Mednyánszky László Őszi erdő naplementében című festménye kelt el, ám ennek leütési ára (2,6 millió forint) is csupán a becsült sáv alsó határát jelenti. A 18. századi holland festő, Jan Peeter Verdussen Lópatkolás című zsánerképe viszont már a felső becsértéken, 2,4 millióért talált gazdára. Az egymillió forint felett indított alkotások közül - a Belvederéhez hasonlóan - a Nagyházinál is sok visszamaradt: ilyen volt a festménykínálat legmagasabbra taksált darabja, Skuteczky Döme Mikszáth Kálmán és neje című vászna (5,5-9), Huszár Vilmos korai nagybányai tájképe (2,4-4 millió forint), továbbá számos, 1-3 millió forintra becsült 18-19. századi holland, német és más nyugat-európai alkotás.
A piacvezető cégek közül a Mű-Terem Galéria múlt pénteken rendezte meg őszi festményárverését (VG, 2004. szeptember 27., 15. oldal), a Kieselbach pedig október 12-én tartja aktuális aukcióját. Ennek kínálatát jövő hétfői számunkban ismertetjük részletesen, míg a két nagy cég őszi eredményeinek összehasonlítását október 18-án közöljük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.