„Nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely alátámasztaná, hogy a vállalkozásoknak 2 év alatt meg kellene szerezniük a GOP által támogatott beruházások keretében finanszírozott eszközök tulajdonjogát.”– nyilatkozta Lévai Gábor a Lízingszövetség főtitkára. A Lízingszövetség javasolja a GKM-nek a magyar számviteli szabályozás rendelkezéseinek elfogadását, amelynek értelmében a beruházás megvalósultnak minősül adott esetben a beruházás tárgyát képező tárgyi eszköz rendeltetésszerű használatbavételével, üzembe helyezésével is. Ennek értelmében nyilvánvaló, hogy a támogatási felhívások és útmutatók 2 éves időszakon belüli tulajdonszerzésre vonatkozó előírásai jogalap nélküliek, ezért a Lízingszövetség javasolta ezen elvárás egységes törlését.
A kis- és középvállalkozásokat érintő előírás az is, hogy az EU pályázatok kedvezményezettjeinek a támogatási szerződés megkötését követően 2 éven belül fizikailag és pénzügyileg is meg kell valósítaniuk a beruházását és ehhez kapcsolódóan el is kell számolniuk a támogató irányába.
„A 2 éves időkorlát havi díjai erőn felüli terheket rónak a vállalkozásokra, így ellehetetlenítik a beruházást.” – érvel Hordós Zoltán a Lízingszövetség Eszköz Bizottságának vezetője, és hozzáteszi: „A termelőeszköz finanszírozások esetében – amelyek fő célszegmense a kis- és középvállalkozói szektor - az átlagos futamidő a magyar eszközfinanszírozási piacon megközelíti az 5 évet, mert ezen időtávon belül termelhető ki rentábilisan a beruházás tárgya.
A gyakorlatban általánosan használt lízingkonstrukciók esetében a támogatott vállalkozás nem tudná pénzügyileg lezárni a beruházását a megkívánt 2 éven belül, mivel a nevére szóló szállítói számlával nem rendelkezik. A szállítói számla szerinti vevő ugyanis rendszerint a lízingbeadó, aki a szállítónak a számla alapján a teljes bruttó vételárat kiegyenlítette. A lízingcég a szállítói számlával azonos teljesítési dátummal tőkeszámlát állít ki a lízingbe vevő vállalkozás részére, de ez alapján neki nincs fizetési kötelezettsége, viszont jogosulttá válik a beruházás saját könyvelésében történő aktiválásra, illetve a beszerzést terhelő ÁFA visszaigénylésére. A lízingbe vevő a lízingdíjakat később részletekben fizeti meg.
A lízing biztonságosabb, mint a bankhitel
„Lényeges szempont az EU pályázatoknál, hogy a lízingfinanszírozás a támogató szempontjából semmilyen lényegi különbséget nem mutat a vállalkozók által ugyancsak gyakran igénybe vett hitelfinanszírozáshoz képest. A lízingbeadó ugyanolyan vállalkozás-finanszírozó tevékenységet végez, mint a hitelintézet, egyetlen különbség a finanszírozást szükségessé tevő eszköz tulajdonosának személye.” – hangsúlyozza Lévai Gábor. Ezt támasztja alá, hogy ezt a lízingfinanszírozást az irányadó EU állami támogatási szabályozás is elismeri és támogatható konstrukcióként jelöli meg.
A zártvégű pénzügyi lízingkonstrukció felhasználásával megvalósuló beruházások fennmaradásának esélye - hasonló üzletmenet mellett - lényegében megegyezik a bankhitel alapú finanszírozáséval. Pénzügyi lízingfinanszírozás esetén egyedi, speciálisan a lízingbevevőre, illetve a lízing tárgyára szabott feltételek érvényesülnek, szemben a banki hitelezési gyakorlattal. Bankhitel folyósításakor az adós a jelenlegi gyakorlat alapján másfél, kétszeres likvid biztosítékot köteles felmutatni. Pénzügyi lízing esetén azonban a lízingtárgy maga testesíti meg a legfőbb biztosítékot a lízingbeadó számára, amelynek likviditása korlátozott. A lízingbeadó befektetésének megtérülése ezért elsősorban a lízingbevevő vállalkozás működőképességének fenntartásától és a lízingtárgy folyamatos és hatékony üzemeltetésétől függ. Erre való tekintettel a lízingbeadó a lízingszerződést csak a legvégső esetben mondja fel, hiszen a megvalósított beruházás fennmaradásához legalább olyan szoros gazdasági érdeke fűződik, mint magának a támogatott vállalkozásnak és a támogatónak.
A támogató pozícióját és a megvalósított beruházás fennmaradását pénzügyi lízing esetén erősíti az a tény is, hogy a részben támogatásból megvalósult beruházás felett a támogatást elnyerő a lízing futamideje alatt korlátozott rendelkezési joggal bír, és a lízingbeadó - jogi pozíciójából adódóan - a lízingtárgy rendeltetésszerű használatát, állagát rendszeresen ellenőrzi, ezzel mintegy kiegészítve a támogató monitoring tevékenységét.
A Lízingszövetség úgy véli, hogy a már meglévő jogi szabályozás alapján a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint Gazdaságfejlesztési Operatív Program Irányító Hatósága által követett gyakorlat jogalkotási kényszer nélkül megváltoztatható, és a fennálló szabályozásra támaszkodva az irányadó pályázati útmutatók módosításával a lízing diszkriminatív kezelése megszüntethető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.