Ma átlagosan több mint harmadával kerül kevesebbe a casco biztosítás, mint három éve, a kárráfordítás mértéke ugyanakkor javult az ágazatban az előző évhez képest, így annak jövedelmezősége a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) statisztikái alapján nincs veszélyben.
Igaz, a szektor szereplőinek véleménye megoszlik arról, merre tart a piac. Abban egységesek a vélemények, hogy itthon rendkívül alacsony a cascopenetráció (20 százalék körüli), ezért még óriási növekedési lehetőségek rejlenek benne. Ám ilyen típusú biztosítást jellemzően csak azok kötnek, akiknek a finanszírozó kötelezően előírja, és a hitelszerződés lejártakor azonnal megszüntetik a biztosítási szerződésüket. Optimistább piaci jóslatok szerint az utóbbi évekre jellemző kiélezett verseny miatti jelentős lemorzsolódás legalább véget érhet, a piac konszolidálódhat, és az autósok hozzáállása is változhat. Mások viszont az internetes összehasonlító oldalak által gerjesztett verseny további nyomására számítanak.
Nem veszített intenzitásából az árverseny, tovább tart az átlagdíjak csökkenése – véli Ertl Pál, az Uniqa biztosító igazgatósági tagja is. Igaz, az újonnan eladott személygépkocsik darabszámának csökkenő tendenciája szintén mérsékeli a díjbevételt, emellett az ágazat profitábilitása miatt évről évre újabb piaci szereplők jelennek meg, amelyek a gyors állományépítést általában az átlagdíjak csökkentésével próbálják megoldani – teszi hozzá. Ennek a tendenciának a megfordulására kicsi az esély – véli Ertl –, a jövedelmezőséget középtávon az átlagdíjcsökkenés mellett a kárráfordítások inflációközeli növekedése fogja rontani.
A piac problémáját Maják Viktor, az Union biztosító kommunikációs vezetője szerint az adja, hogy a csökkenő díjak mellett évek óta nem sikerül növelni a cascopenetrációt. Itthon csak minden ötödik gépjármű rendelkezik cascóval, bár e tekintetben Nyugat-Európában is igen vegyes a kép: Ausztriában a gépjárművek 29, míg Németországban 74 százaléka rendelkezik cascóval. Magyarországon elsősorban finanszírozáshoz, kvázi „kötelező jelleggel” kötnek biztosítást az ügyfelek, és úgy tűnik, hogy egyelőre sem a szélesedő termékkínálattal – megjelentek a kifejezetten használt autókra kifejlesztett konstrukciók, a rész- és a beépített cascók is –, sem a csökkenő díjakkal nem tudja a piac szélesíteni a cascós ügyfelek körét – teszi hozzá Maják.
Még minimum egy évet ad a jelenlegi tendenciáknak Kaszab Attila, a K&H biztosító nem élet-biztosítási üzletágának vezetője, 2009 után azonban – szerinte – mérsékelt díjemelkedés jöhet. Mint mondja: a cascodíjak csökkenésében akkor várható fordulat, amikor a teljes ágazatban az újabb, már alacsonyabb díjjal megkötött szerződések aránya jelentősen megnő, és érezhetően lerontja a teljes cascoszerződésállomány eredményét. A társaságoknak ekkor már az elvárt tőkemegtérülését is veszélyeztetheti a nagy tömegű „olcsó casco”.
Arról, hogy ez a fordulat mikor következik be, eltérőek a vélemények, Kaszab Attila szerint 2009-ben még folytatódik az árverseny, utána rövid stagnálási időszak jöhet, majd mérsékelten emelkedni fognak a díjak.
Hamarabb számít a díjak stagnálására Papp Lászlóné, az Aegon biztosító gépjármű-biztosítási igazgatója, szerinte ugyanis a jelenlegi tarifák már most a határon mozognak, és a hazai piac nem bír el további díjcsökkenést.
Pesszimistább ugyanakkor a hazai cascopenetráció tekintetében, és csak megerősíteni tudja, hogy jelenleg aki köt, az is csak a finanszírozó határozott nyomására teszi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.