BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szorításban a cascopiac

A cascoüzletág díjbevétele közel négy százalékkal csökkent tavaly, ez – tekintve, hogy a szerződések száma majdnem másfél százalékkal nőtt – a díjszintek jelentős csökkenésével magyarázható.

Ma átlagosan több mint harmadával kerül kevesebbe a casco biztosítás, mint három éve, a kárráfordítás mértéke ugyanakkor javult az ágazatban az előző évhez képest, így annak jövedelmezősége a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) statisztikái alapján nincs veszélyben.

Igaz, a szektor szereplőinek véleménye megoszlik arról, merre tart a piac. Abban egységesek a vélemények, hogy itthon rendkívül alacsony a cascopenetráció (20 százalék körüli), ezért még óriási növekedési lehetőségek rejlenek benne. Ám ilyen típusú biztosítást jellemzően csak azok kötnek, akiknek a finanszírozó kötelezően előírja, és a hitelszerződés lejártakor azonnal megszüntetik a biztosítási szerződésüket. Optimistább piaci jóslatok szerint az utóbbi évekre jellemző kiélezett verseny miatti jelentős lemorzsolódás legalább véget érhet, a piac konszolidálódhat, és az autósok hozzáállása is változhat. Mások viszont az internetes összehasonlító oldalak által gerjesztett verseny további nyomására számítanak.

Nem veszített intenzitásából az árverseny, tovább tart az átlagdíjak csökkenése – véli Ertl Pál, az Uniqa biztosító igazgatósági tagja is. Igaz, az újonnan eladott személygépkocsik darabszámának csökkenő tendenciája szintén mérsékeli a díjbevételt, emellett az ágazat profitábilitása miatt évről évre újabb piaci szereplők jelennek meg, amelyek a gyors állományépítést általában az átlagdíjak csökkentésével próbálják megoldani – teszi hozzá. Ennek a tendenciának a megfordulására kicsi az esély – véli Ertl –, a jövedelmezőséget középtávon az átlagdíjcsökkenés mellett a kárráfordítások inflációközeli növekedése fogja rontani.

A piac problémáját Maják Viktor, az Union biztosító kommunikációs vezetője szerint az adja, hogy a csökkenő díjak mellett évek óta nem sikerül növelni a cascopenetrációt. Itthon csak minden ötödik gépjármű rendelkezik cascóval, bár e tekintetben Nyugat-Európában is igen vegyes a kép: Ausztriában a gépjárművek 29, míg Németországban 74 százaléka rendelkezik cascóval. Magyarországon elsősorban finanszírozáshoz, kvázi „kötelező jelleggel” kötnek biztosítást az ügyfelek, és úgy tűnik, hogy egyelőre sem a szélesedő termékkínálattal – megjelentek a kifejezetten használt autókra kifejlesztett konstrukciók, a rész- és a beépített cascók is –, sem a csökkenő díjakkal nem tudja a piac szélesíteni a cascós ügyfelek körét – teszi hozzá Maják.

Még minimum egy évet ad a jelenlegi tendenciáknak Kaszab Attila, a K&H biztosító nem élet-biztosítási üzletágának vezetője, 2009 után azonban – szerinte – mérsékelt díjemelkedés jöhet. Mint mondja: a cascodíjak csökkenésében akkor várható fordulat, amikor a teljes ágazatban az újabb, már alacsonyabb díjjal megkötött szerződések aránya jelentősen megnő, és érezhetően lerontja a teljes cascoszerződésállomány eredményét. A társaságoknak ekkor már az elvárt tőkemegtérülését is veszélyeztetheti a nagy tömegű „olcsó casco”.

Arról, hogy ez a fordulat mikor következik be, eltérőek a vélemények, Kaszab Attila szerint 2009-ben még folytatódik az árverseny, utána rövid stagnálási időszak jöhet, majd mérsékelten emelkedni fognak a díjak.
Hamarabb számít a díjak stagnálására Papp Lászlóné, az Aegon biztosító gépjármű-biztosítási igazgatója, szerinte ugyanis a jelenlegi tarifák már most a határon mozognak, és a hazai piac nem bír el további díjcsökkenést.

Pesszimistább ugyanakkor a hazai cascopenetráció tekintetében, és csak megerősíteni tudja, hogy jelenleg aki köt, az is csak a finanszírozó határozott nyomására teszi.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.