A KSH pénteki közlése szerint a fogyasztói árak 2009 márciusában 0,5 százalékkal nőttek az előző hónaphoz képest, és 2,9 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet.
Az elemzők egyetértettek abban, hogy az év első felében az áremelkedési dinamika további enyhe mérséklődése várható, a második félévben azonban a bázishatás, valamint a most alakuló kormány által tervezett ÁFA- és jövedékiadó-emelés miatt növekedhet a drágulás üteme.
Trippon Mariann, a CIB Közép-Európai Nemzetközi Bank Zrt. vezető elemzője szerint az egyes termékkörök közül egyedül a tartós fogyasztási cikkek februárhoz képest 1 százalékos, tavaly márciushoz képest 1,2 százalékos áresése okozott némi meglepetést, hiszen az előző két hónapban csekély ütemben bár, de még emelkedtek az árak.
Az áresés egyik okaként kiemelte, hogy márciusra az új autók értékesítési árai jelentősen csökkentek. "A márciusi adat után kimondhatjuk, hogy a szolgáltatásokat lassuló árdinamika jellemzi" - vélekedett az elemző. A januári 0,9, majd februári 0,6 százalékos havi drágulás után márciusban már csak 0,4 százalékkal emelkedtek az árak. Ez egyértelműen a recesszióról, a visszaeső keresletről tanúskodik - hangsúlyozta.
Trippon Mariann elmondta: az év közepéig 1-2 tized százalékponttal még csökkenhet a drágulás üteme, a második félévben azonban a bázishatás és a tervezett adóemelések miatt már fokozódó dinamika várható. Összességében a tavalyi 6,1 százalék után 2009 egészére 3,5 százalék körüli inflációt várnak - mondta a CIB elemzője. Barcza György, a K and H Bank vezető elemzője szerint a márciusi adat kicsit még jobb is a várakozásoknál.
Érdekességet az jelent, hogy a gyenge forintárfolyam ellenére csökkenésbe fordult a tartós fogyasztási cikkek árindexe - vélekedett. Ennek okaként CIB-es kollégájához hasonlóan a csökkenő autóárakra hivatkozott. Barcza György szerint a tervezett ÁFA-emelés az infláció 2-2,5 százalékpontos emelkedését idézheti elő. Mindazonáltal az árszínvonal-emelkedés jelenleg nem tartozik a magyar gazdaság legégetőbb problémái közé, hiszen úgy tűnik, "a recesszió megoldja az inflációs problémát" - fogalmazott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.