Az elmúlt időszakban az adórendszer átalakítására született javaslatdömping nyomán megtett kormányzati lépések többnyire a közép- és hosszú távú kérdésekre összpontosítanak, de meglepő módon az azonnali válságkezelésre irányuló lépések az áfa vonatkozásában nagyrészt elmaradtak.
A pénzügyi kormányzat korábbi gyakorlatát követve a forgalmi adóztatáson alapuló egyes rövid távú, tűzoltó intézkedések alkalmazását a költségvetés sanyarú helyzetére hivatkozva teljesen figyelmen kívül hagyta. E területen az egyedüli változtatás az áfakulcs emelésének, illetve minimális csökkentésének kombinációja, ugyanakkor a jelenlegi módosítások továbbra sem élnek a forgalmi adóztatás azon eszközeivel, amelyek alkalmasak a gazdasági szereplők befolyásolására, és amelyek a vállalkozások mindennapjait könnyítenék meg.
A közvetlen régiónkban is példák sora tanúsítja azonban a rendelkezésre álló lehetőségeket az áfarendszer vállalkozásokat támogató módosítására. Bármely európai gazdaság számára a járműgyártás mind a saját ipar, mind az autóipari beszállítók oldaláról meghatározó jelentőségű.
A roncsautók sokat vitatott kedvezményes becserélésén túl az újautó-eladásokat másutt azonban még olyan ösztönzőkkel is támogatják, mint például Csehországban a személygépkocsik beszerzésére vonatkozó általános áfalevonási korlát megszüntetése, amelyet a kormányzat tavaszi lemondása előtt példás gyorsasággal léptetett hatályba.
A belföldi keresletet ösztönző adókulcscsökkentések, illetve adólevonási könnyítések mellett azonban a forgalmi- adó-rendszer lehetőséget nyújt olyan könnyítésekre is, amelyek révén a vállalkozások finanszírozása egyszerűsödik.
A forgalmi adózás a fogyasztást terheli, így alapjában a felszámított adó levonására jogosult vállalkozások számára nem jelenthetne pénzügyi terhet. Ugyanakkor számos olyan tényező van, amely miatt az átmeneti finanszírozáson túlmutató, tényleges működési költséggé válik az áfa.
A gazdasági visszaesés és a lánctartozások közepette fokozottan sújtja a vállalkozókat a behajthatatlan követeléseken felszámított adó megfizetésének kényszere a költségvetés részére. Az ilyen követelések elszámolhatóságára vonatkozó áfaszabályt még jó évtizeddel ezelőtt, egy előző gazdasági válság során törölték el Magyarországon. Az Európai Közösség tagállamai döntésétől teszi függővé, hogy a be nem hajtható követelések áfáját az értékesítőnek meg kell-e fizetnie, de a tagállamok zöme – leszámítva néhány régiós és balti társunkat – már a magyar szabályozásnál lényegesen liberálisabb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.