A pénzintézeti vezetők várakozásai szerint egyhamar nem indul újra a hitelboom. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) körükben végzett 2009. harmadik negyedévi felmérése szerint a bankok 80 százaléka a lakáshitelek iránti kereslet csökkenését érzékelte.
Markánsan látszik, hogy a hitelek iránti keresletet a „kényszer” szüli, ha annak tekintjük az új lakás vásárlását, miután a KSH szerint a tavalyi 24 százalékról 39-re emelkedett az építésre és új lakás vásárlásához felvett hitelek aránya, legalábbis a jelentősen lecsökkent hitelvolumenen belül. Eközben a korábbi időszak „slágerterméke”, a hitelkiváltó hitelek aránya 83, az e célra folyósított összeg 90 százalékkal zuhant, és csökkent a szabad felhasználású hitelek aránya is.
A bankok döntő többsége immár a sokadik felmérés során jelezte a háztartási hitelportfólió romlását a fogyasztási, de a lakáscélú hitelek esetében is. A KSH adatai alapján 2009. félévkor a lakáscélú hitelállomány 94 százaléka ugyan továbbra is problémamentes volt, ám figyelmeztető jel, hogy a hitelportfólión belül a külön figyelendő minősítésű hitelek aránya a felére csökkent, miközben az átlag alatti, kétes vagy rossz minősítést kapott hitelek aránya megduplázódott. A bankok több mint fele a hitelportfólió további romlására számít a következő fél évben.
Bár a fenti jelek további szigorítást vetítenek előre, a pénzintézetek irányítói legalább a feltételek tekintetében gondolnak a versenyre, amikor arról beszélnek, hogy az elkövetkező hónapokban a lakáscélú hiteleknél némi enyhítést várnak a feltételek tekintetében. A szakértők ezzel kapcsolatban persze megjegyzik, hogy a fél évvel ezelőtti MNB-felmérésben hasonló vélemények fogalmazódtak meg, azonban ez nem következett be.
A hitelezési standardok és feltételek összességében ugyan nem keményedtek tovább, ám mindez úgy „sikerült”, hogy miközben a bankok szigorították a jövedelemarányos törlesztőrészlet és a minimális hitelképesség szintjét, a hatást ellenpontozta a forrásköltség feletti kamatfelár csökkentése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.