A nagy aukciósházak sorai is hézagosak, hiszen Virág Judit az idén nem állít standot, az Abigail pedig 2008-hoz hasonlóan most is távol marad. A kortárs szcéna jelentős részének távolmaradásában a gazdasági válság mellett az is szerepet játszik, hogy legtöbbjük csak a már ismert ügyfeleinek tudott eladni a vásáron, és ez évtől sem várták új vevők tömeges megjelenését. Eközben a standok bérleti díja nem sokkal marad el attól, ami egy közepes méretű külföldi vásáron jellemző, és az ottani eladások révén a kiutazás akkor is vonzó, ha jelentős utazási, szállás- és más költségekkel is számolni kell.
Mindenesetre jó hír, hogy az idén a Bécsben és Budapesten egyaránt működő Knoll Galériának köszönhetően négy osztrák galériára és ezekhez kapcsolódva számos ottani gyűjtőre, szakemberre is számítani lehet a Budapest Art Fairen. Többek között őket is várja szombat este egy nyugati mintára szervezett „galériák éjszakája” (Gallery Night) program keretében a város kéttucatnyi kortárs kiállítóhelye. Miközben a budapesti vásáron visszafogják jelenlétüket a hazai kortárs galériák, a hasonló külföldi rendezvényekre egyre gyakrabban jutnak el. Október végén a világ egyik legfontosabb kortárs seregszemléjének számító párizsi FIAC-on például négy magyar cég (Viltin, Inda, acb, Videospace Budapest) szerepelt, méghozzá üzleti szempontból is sikeresen. A magyar galériák külföldi offenzívája már az év első felében megindult (VG, június 8., 15. oldal), nagyrészt annak köszönhetően, hogy a tavaly indított Visitors Program keretében jelentős külföldi vásárok igazgatói, kurátorai látogattak Budapestre, és a külföldi vásárokon való részvételt is támogatja a Nemzeti Kulturális Alap.
Jövőre várhatóan 16 magyar galéria állít ki egy vagy több – akár négy-öt – külföldi vásáron – összegezte lapunknak Bagyó Anna művészeti konzultáns, a Visitors Program elindítója és szervezője. A nemzetközi vérkeringésbe való bekerülés nemcsak azért létfontosságú a hazai galériák fejlődése szempontjából, mert bővíteni tudják a Magyarországon eléggé korlátozott gyűjtői kört. Ha a művészeiket külföldön is megismertetik, és munkáikat el tudják helyezni jelentős magán- vagy pláne közgyűjteményekben, akkor a magyar gyűjtők szemében is felértékelődnek az adott nevek – mutat rá Bagyó Anna. A gazdasági válság egyébként paradox módon inkább segíti, mint akadályozza a magyar galériák külföldi térnyerését. Korábban, a piaci boom idején szinte lehetetlen volt kiállítóként bekerülni a neves külföldi vásárokra, és még kevesebb esély volt arra, hogy versenyre keljenek a nagy nyugati galériák professzionális kínálatával és marketingjével.
Tavaly ősz óta viszont érezhetően megroppantak a korábbi szereplők, és a vásárok szervezői a kínálat színesítése végett igyekeznek friss, például közép- és kelet-európai jelentkezőknek is helyet biztosítani. Bagyó Anna szerint nemcsak az Egyesült Államok és Nyugat-Európa jól ismert vásárai jelenthetnek fontos ugródeszkát a magyaroknak, hanem a gyorsan fejlődő közel- és távol-keleti helyszínek is. Az Art Dubai vezetői már jártak Budapesten, és a következő hónapokban hongkongi, illetve szingapúri szakemberekre is számítanak a Visitors Program keretében.
Az idén ötödik alkalommal megrendezett esemény keretében műterem-látogatások, tárlatvezetések, megnyitók, performance-ok, kerekasztal-beszélgetések követik egymást az osztrák fővárosban és környékén.
A rendezésbe több tucat cég és intézmény szállt be.
Az idén ötödik alkalommal megrendezett esemény keretében műterem-látogatások, tárlatvezetések, megnyitók, performance-ok, kerekasztal-beszélgetések követik egymást az osztrák fővárosban és környékén.
A rendezésbe több tucat cég és intézmény szállt be. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.