Míg a 2007-es év Európa-szerte, jelentős növekedést hozott a lízingpiacokon – a Leaseurope csaknem 15 százalékos növekedést regisztrált az új üzletkötések esetén az előző évhez képest – a 2008-as év második felét már egyértelműen a válság okozta visszaesés határozta meg. 1995-óta ez volt az első év, amikor csökkent az új üzletkötések mennyisége az előző évhez képest.
2009. első félévében tovább folytatódott a negatív tendencia, jelentős visszaeséseket okozva a regionális lízingpiacokon. A legnagyobb visszaesést a gyorsan fejlődő, de törékeny román piac könyvelhette el. A lízingpiacok súlyát az egyes országok gazdaságában a GDP-hez viszonyítva az alábbi diagram szemlélteti. E paraméterek szerint a régióban hazánkban, illetve Horvátországban volt a legnagyobb az új lízing szerződések volumene a GDP százalékában kifejezve.
„Az egyes országok bankrendszerének mérlegfőösszegéhez viszonyítva az új lízingszerződések volumenét, már kicsit árnyaltabb képet kapunk. 2008-ban Romániában szerepeltek legnagyobb súllyal a lízing üzletkötések a pénzügyi szektoron belül. A szlovák és horvát lízingkötések szinte azonos arányban szerepelnek a bank rendszer mérleg főösszegéhez viszonyítva. Ebben a mutatóban Magyarország az utolsó helyen szerepel, igaz a lemaradás Szlovákiához képest csupán 30 bázispont.”- emelte ki Csáki Béla, a Hypo Alpe-Adria Leasing vezérigazgató-helyettese.
A GDP alakulásáról szóló előrejelzések, illetve az állami és magán szektor fogyasztására vonatkozó prognózisok a 2010-es évre a csökkenő trend megfordulását jósolják, de jelentős növekedéssel egyik ország esetében sem számolhatunk.
Arra lehet számítani, hogy a GDP növekedés beindulását követően nagyjából egy évvel indulhat meg a lízingpiac magára találása is, becslésünk alapján ez 2011. második felére várható. „A 2009 első felében megtapasztalt mélypontról már most is folyamatos javulás tapasztalható, várakozásaink szerint a piac Közép-Európában 2012-2013 környékén érheti el a 2007-es volument új üzletkötések vonatkozásában.” – összegezte véleményét Csáki Béla.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.