BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átrendezte a krízis a piacot

A válság évei alaposan átrendezték a hazai biztosítási piacot – ez is kiderül a Magyar Biztosítók Szövetségének nemrég publikált adataiból. A tavalyi számok szerint a teljes biztosítási piac 7,32 százalékkal esett vissza, az életbiztosítási ágazat volt a legnagyobb vesztes, amely csaknem 11 százalékot veszített, miközben a nem élet ágnál 3,5 százalékos volt a díjbevétel-csökkenés.

A nagy vesztesek is ennek megfelelően az életbiztosítók voltak, különösen azok, amelyek az egyszeri díjas befektetési egységekhez kötött termékekre koncentráltak. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási állományát az AIM-ra átruházó TIR-t leszámítva tavaly a legnagyobb bukást az Aviva könyvelhette el. A társaság alaposan összement az elmúlt két esztendőben, díjbevétele 2007-ben még csaknem 58 milliárd forint volt, 2008-ban azonban elveszítette ennek harmadát, tavaly pedig több mint a 37 százalékát, így 2009-ben már csak 24,3 milliárd forint folyt be a kasszába. „A válság által átszabott gazdasági környezet az ügyfelek megtakarítási lehetőségeit is átrendezte, az egyszeri, akár nagyobb öszszegű befizetésekre egyre kevesebbeknek van lehetősége” – mondja Bartók János, az Aviva elnök-vezérigazgatója.
Alaposan összezsugorodott a hazai életbiztosítási piac első számú szereplője, az ING is. A társaság csúcséve szintén 2007 volt, akkor még 120 milliárd forint fölötti díjbevétellel büszkélkedhetett, és a teljes biztosítási piacon elért 13 százalékos részesedésével a harmadik legnagyobb szereplőnek számított. Ez a díjbevétel azonban 2009-re 80 milliárd forint alá süllyedt, az ING pedig az ötödik helyre esett vissza. Az Uniqa tavalyelőtt még úgy-ahogy megúszta a nagy visszaesést, 2009-ben azonban az élet ágon ez a társaság is több mint 30 százalékos díjbevétel-csökkenést könyvelhetett el. Ezt az egyszeri díjas unit-linked biztosítások visszaesése okozta, illetve az, hogy megszaporodott a régi életbiztosítások visszavásárlása és díjmentesítése – közölte lapunkkal Juhos András, az Uniqa igazgatósági tagja.
A trend ellenkezőjére is van azonban példa. Néhány piaci szereplő például a válságos esztendőkben is tudta növelni életbiztosítási díjbevételét. Folyamatosan nő például a Magyar Posta Életbiztosító forgalma, a társaság 2007-ben még kevesebb mint 15 milliárd forintnyi díjbevételt ért el, tavaly viszont már csaknem 26 milliárd forint folyt be a kasszáiba, így az életbiztosítók között a tizedikből a hatodik legnagyobb piaci szereplővé lépett elő. Még látványosabban gyarapodik az MKB Életbiztosító, amely tavaly megduplázta díjbevételét, és a CIG Pannónia Életbiztosító, amely triplázott, és így 12 milliárd forint fölötti díjbevételt könyvelhetett el. „Ebben nagy szerepe volt annak, hogy tavaly év végéig azok, akik legalább 400 ezer forintos díjfizetésű életbiztosítást kötöttek nálunk, kedvezményes részvényvásárlási lehetőséget kaphattak” – magyarázza Gaál Csaba, a Budapesti Értéktőzsdére készülő társaság vezérigazgatója.
A nem élet ágon is vannak mozgások. Az élen még mindig az Allianz áll, ám a cég nem élet ági díjbevétele 2006 óta folyamatosan erodálódik, az akkori 154 milliárd forintból tavalyra alig 131 milliárd maradt. A kettes számú piaci szereplő, a Generali-Providencia ezzel szemben viszonylag stabilan őrzi számait, alig egymilliárd forintnyival csökkent a nem élet ági díjbevétele tavaly, 84,2 milliárd forintra.
A Generali csoport másik tagja, a Genertel direkt biztosító pedig szinte repülőrajtot vett: tavaly a másfélszeresére, 3,7 milliárd forintra duzzasztotta díjbevételét. „A Nyugat-Európában bevált direkt biztosítói modell a hazai piacon is sikeresnek bizonyult. A 2009. évi árbevétel-növekményhez nagyban hozzájárult a cascoértékesítés felfutása, az elmúlt év végére hatezres szerződésállománnyal rendelkeztünk, ez másfél év alatt kimagasló teljesítménynek számít a piacon” – magyarázta a bővülés okát Csikós Dániel, a társaság vezérigazgatója. HB

VG-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.