Fejlődni van is hova, a hazai cégek jelentős hányada ugyanis továbbra is szükséges rosszként, minimalizálandó költségtételként tekint a felelősségbiztosításra. Az eredmény: a biztosítási limiteket túl alacsonyan határozzák meg, ami károkozás esetén bosszulja meg magát.
Gyors növekedés előtt áll a vállalati felelősségbiztosítási piac Magyarországon – áll az Union Biztosító legfrissebb prognózisában. A biztosító meglátása szerint mind a szerződések számában, mind a biztosítási összegek tekintetében jelentős növekedés várható a következő esztendőkben.
Az idén várhatóan 12-15 milliárd forintos piacot a következő években elsősorban a vállalati vezetők attitűdváltozása húzhatja – állítja az Union. A biztosító tapasztalatai szerint mind több cégnél ismerik ugyanis fel – és ez ma már a kis- és közepes vállalatokra is igaz –, hogy nem csupán az elszenvedett, hanem az okozott kár is tekintélyes kockázatot jelent egy társaság életében. „Egy olyan katasztrófa, mint a Veszprém megyei iszapömlés, világosan mutatja, hogy ipari létesítmények, termelőüzemek – az emberélet mellett – milliárdos károkat tudnak okozni a természetben és az anyagi javakban egyaránt” – mondja Tóth István, az Union Biztosító igazgatósági tagja.
Ugyanakkor az igényérvényesítés kultúrája is egyre fejlettebb hazánkban, vagyis mind több károsult próbálja az igazságszolgáltatás csatornáin keresztül kárigényét érvényesíteni. Ez a termék-, illetve a szakmai felelősségbiztosítás iránti igényt is jelentősen növelheti. „A polgári peres joggyakorlat egyre szigorúbb a vállalati felelősség tekintetében” – teszi hozzá Tóth István.
Fejlődni van is hova, legalábbis ami a magyarországi cégek jelenlegi felelősségbiztosítási gyakorlatát illeti. „A cégek jelentős hányada még mindig szükséges rosszként tekint a felelősségbiztosításra, olyan kiadásként, amelyet minimalizálni kell” – mondja Tóth István. Ennek a következménye jellemzően az, hogy a felelősségbiztosítási limitet, tehát azt az összeget, amelyet a biztosító káresemény esetén maximálisan kifizet, a valós kockázatok által indokoltnál alacsonyabban határozzák meg. „Ma Magyarországon a közepes méretű, tehát 1-20 milliárd forintos vagyonú cégek felelősségbiztosítási limitje jellemzően 10-100 millió forintra rúg. A szomszédos Ausztriában ilyen mértékű biztosítási limit a kisebb boltokra jellemző” – állítja az Union igazgatósági tagja.
Ez akkor bosszulja meg magát, amikor bekövetkezik a káresemény. A túl alacsonyan meghatározott limit pedig akár a cég végét is jelentheti. Alapvető fontosságú hát, hogy a kockázatokat a felelősségbiztosítás minden tekintetben tükrözze. Gyakran persze a spórolás csak egy tényező. A vállalatok egy része emellett helytelenül is méri fel a kockázatait. „Gyakran találkozunk azzal a helyzettel, hogy egy cégnek nincs megfelelő rálátása a kockázataira. Ilyenkor az elégtelen biztosítási fedezet szándékolatlanul jön létre. Ezekre az esetekre azt tudjuk javasolni, hogy a cégek kockázataikat hozzáértő külső szakértővel méressék fel” – mondja Tóth István.
A vállalati biztosítások mintegy 80 százalékának december 31-e a biztosítási fordulónapja. Szerződéstől függően 30-60 nappal a fordulónap előtt a szerződések módosíthatók, illetve felmondhatók és más biztosítónál újraköthetők. „Érdemes tehát a vállalatoknak ezt az időszakot kihasználni arra, hogy újra áttekintsék a kockázataikat, és ha úgy látják, hogy azok nincsenek megfelelő mértékben lefedve, érdemes biztosítási szerződésüket újragondolni. Ezzel elkerülhetők a kellemetlen meglepetések” – mondja Tóth István.
Jó tanácsok felelősségbiztosításhoz
Forrás: UNION Biztosító
• A jó felelősségbiztosítás kincset ér, biztosításkötésnél ne az ár döntsön, hanem hogy mire van szükségünk, illetve, hogy adott árért mit kapunk!
• A kockázatok helyes felmérése az alfája és az ómegája a jó felelősségbiztosításnak! Ha szükséges, ehhez bízzunk meg külső szakértőt!
• A felelősségbiztosítás nem szükséges rossz, minimalizálandó kiadás, hanem a kockázatkezelés eszköze!
• Sosem szabad elfelejteni, hogy kárt nem csak elszenvedhet egy vállalat, hanem bizony okozhat is!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.