BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem vagyunk hajlandók hitelből fogyasztani

A válság hatására a különböző hitelek népszerűsége évről évre csökken, így visszaesett a lakáshitelek, a folyószámlahitelek igénybevétele is. Azonban a népszerűségben korábban még a bankbetétekkel is vetekedő áruhitelektől való elfordulás mértéke még a többi hiteltípus közül is kimagaslik, derül ki az OTP Alapkezelő megbízásából készült kutatásból.

A karácsonyi ajándékvásárlások közeledtével hagyományosan sokan vettek fel áruhitelt vagy személyi kölcsönt, hogy drágább termékeket vásárolhassanak: az OTP Alapkezelő megbízásából, a Pécsi Tudományegyetem által végzett kutatás során megkérdezett válaszadók mintegy 34,4 százaléka válaszolta, hogy korábban rendelkezett áruhitellel, de ma már nem használja ezt a pénzügyi terméket.

Az áruhitelektől való elpártolás különösen akkor érdekes, ha összevetjük a többi pénzügyi szolgáltatás korábbi és jelenlegi használatával: a folyószámlahiteleknél mindössze 7,6 százalék azok aránya, akik már nem rendelkeznek ilyen termékkel, de még a rendkívül kockázatosnak tartott lakáshiteleknél is csak 17,4 százalék az elfordulók aránya.

Az 500, megtakarítással rendelkező válaszadó bevonásával készült kutatás eredményei szerint a másik jelentős népszerűségvesztésen átesett hitelfajta a személyi kölcsön: a válaszadók kevesebb mint 10%-a rendelkezik jelenleg ilyen jellegű hitellel.

Szembetűnő, hogy amíg korábban az áruhitel számított az egyik legnépszerűbb pénzügyi termékeknek, addig mára jelentősen visszaesett a népszerűsége, hiszen a korábbi termékhasználat alapján az áruhitelek igénybevétele a hagyományosan népszerű lekötött betétével, valamint az életbiztosításéval vetekedett. Azonban az áruhitel jelenlegi igénybevétele az egykori használatának csupán a töredéke.   Ezek a változások feltehetően a közelmúlt negatív gazdasági eseményeinek köszönhetőek, a lakosság önbizalma a pénzügyek terén ugyanis láthatóan megingott – tudtuk meg Dr. Törőcsik Máriától, a Pécsi Tudományegyetem professzorától, a kutatás vezetőjétől.

Nagy kérdés azonban, hogy vajon az ünnepi vásárlási kedv mennyiben fogja befolyásolni az egyéni döntéseket a hitelek terén, hiszen várhatóan a költséges műszaki árucikkek idén is az eladási listák éllovasai lesznek.

A kutatás eredményei látványosan alátámasztják azt a megállapítást, hogy a válság óvatosabbá tette a hazai lakosságot – vélekedik a kutatás eredményeiről Gáti László, az OTP Alapkezelő értékesítési és marketing igazgatója.  

Az OTP Alapkezelő örömtelinek tart minden olyan folyamatot, ami azt mutatja, hogy az emberek egyre tudatosabbak a pénzügyek terén, ez ugyanis a pénzügyi kultúra fokozatos fejlődését is jelentheti Magyarországon – fejtette ki Gáti László, a kutatás eredményeivel kapcsolatban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.