BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bank kontra ügyfél - Beindultak a pénzügyi békéltetők

A múlt héten lezárult az első néhány olyan vita, mellyel a pénzügyi szolgáltatók ügyfelei bíróság helyett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez fordultak igényeik érvényesítése érdekében. Működésének első két hónapjában már mintegy háromszázan keresték igazukat az új intézménynél.

Első lezárt ügyein is túljutott a júliustól működő Pénzügyi Békéltető Testület – tudta meg a Világgazdaság. Az Országgyűlés tavaly határozott úgy, hogy a pénzügyi szervezetek és ügyfeleik között tavalyelőtt megszaporodott viták gyors és olcsó rendezése érdekében felállítja az intézményt, amelyhez az olyan panaszosok fordulhatnak, akik sikertelenül próbálták rendezni konfliktusaikat a pénzügyi szolgáltatókkal. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete mellett működő intézmény ez év júliusában kezdte meg működését.

Binder István, a pénzügyi felügyelet szóvivője a Világgazdaságnak elmondta, hogy a testülethez mintegy háromszáz – többnyire banki vagy biztosítói tevékenységgel kapcsolatos – fogyasztói kérelmet nyújtottak be. A múlt héten már meg is tartották az első tárgyalásokat, sőt néhány ügyet már le is tudott zárni az intézmény. A beadványok negyedét azonban vissza kellett utasítani, mert például nem pénzügyi szolgáltatóval volt kapcsolatos, vagy az ügyfél nem kísérelte meg a vita közvetlen rendezését.

A testületnél folyó eljárások többféle módon is lezárulhatnak, és már mindegyik kimenetelre akadt példa. Öt-tíz alkalommal már a tárgyalást megelőzően sikerült megegyeznie a az ügyfélnek és a szolgáltatónak. Több esetben a szolgáltató alávetette magát az eljárásnak, és elfogadta a békéltető testület határozatát. Ám előfordult az is, hogy a szolgáltató nem volt hajlandó együttműködni a testülettel. Ilyenkor az utóbbi ajánlást hoz, amelynek végrehajtása nem kötelező, ám ha az hatvan napon belül nem valósul meg, akkor a testület az ügyet a szolgáltató megnevezésével nyilvánosságra hozza.

A Pénzügyi Békéltető Testület működtetésének célja, hogy az ügyfelek gyorsan és olcsón megoldhassák vitatott ügyeiket. Az eljárásokat ugyanis az azok megindulását követő kilencven – indokolt esetben 120 – napon belül le kell zárni. Az eljárás végződhet a felek közötti egyezséggel. Annak hiányában ha a pénzügyi szervezet aláveti magát az eljárás további részének, akkor a testület határozatot hoz, amely végrehajtható. Ha a szolgáltató erre nem hajlandó, akkor ajánlást hoz. Annak megvalósítása nem kötelező, ám elfogadására ösztönözheti a szolgáltatót, hogy a testület nyilvánosságra hozhatja álláspontját.

A szóvivő szerint az új intézmény gyors és hatékony működésére lehet számítani, mert a szolgáltatók elfogadják annak szakértelmét. A testület az elnökből és hét tanácsból áll. A feladatra jelentkezőket többszörös túljelentkezők közül választották ki. Minden tanács egy közigazgatási tapasztalatokat szerzett jogászból, egy piaci tapasztalatokat szerzett jogászból és piaci tapasztalatokat szerzett közgazdászból áll. A tanácsok a pénzügyi szolgáltatások különböző ágazataira szakosodnak majd.

A testület elfogadottságát jelzi, már 46 pénzügyi szolgáltató vállalta, hogy aláveti magát a Pénzügyi Békéltető Testület határozatainak. Közöttük olyan nagy szervezetek, mint az Allianz Biztosító, az Erste csoport, az FHB Bank, a Kinizsi Bank, a Magnet Bank és a Magyar Posta. Többségük bizonyos összegig vállalta a kötelezettségeket, a Dimenzió pénztárak azonban korlátlan mértékben hajlandók erre. A Magyar Bankszövetség a korlátozás melletti alávetést javasolja. Vállalásukkal azt jelzik ügyfeleiknek, hogy vita esetén lassú és drága perek helyett gyors és ingyenes eljárással rendezhetik ügyeiket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.