Az INDRA Biztosítottak Egyesülete azért fordult az Alkotmánybírósághoz, hogy a szervezet véleményezze a MÁV ÁBE ügy kapcsán ismertté vált visszás helyzetet. Vagyis azt, hogy a vonatkozó 2009-es törvény ugyan előírta a Kártalanítási Alap létrehozását, de az nem vonatkozott a MÁV ÁBE ügyfeleire, miután a biztosító a törvény hatályba lépésekor már felszámolás alatt állt. A biztosító ügyfelei megfizették a díjat és a szabályoknak megfelelően jártak el, így joggal várhatták, hogy a szervezett helytálljon az általuk okozott kárért.
Az Alkotmánybíróság a mulasztásos alkotmányellenesség indoklásában kiemeli a jogbiztonság védelmének fontosságát és azt a tényt, hogy a biztosítás rendszerének kiszámíthatónak és előreláthatónak kell lennie. Mivel a kgfb esetében a biztosítás megkötése kötelező, ezért kiemelt szerep jó a terület állami felügyeletének. Önmagában ugyan nem tekinthető mulasztásnak, hogy az állam nem készült fel még időben a MÁV ÁBE-éhoz hasonló helyzetre, mint ahogy az sem, hogy az Alap nem vonatkozott a korábban keletkezett károkra.
Ugyanakkor – emeli ki az Ab – a kgfb esetében a kockázatközösség elve kiemelt jelentőségű, a szerződők joggal számíthatnak arra, hogy az általuk okozott kárt nem csak nekik, de az egész kockázatközösségnek kell megtérítenie. Mivel az autósokat belekényszeríti az állam ebbe a kockázatközösségbe, nem fogadható el, hogy a károk megfizetése kizárólag a biztosítók fizetőképességének függvénye legyen.
Az Alkotmánybíróság szerint az Országgyűlés többféle módon is orvosolhatja ezt a helyzetet: helytállhat maga az állam a MÁV ÁBE ügyfelei által okozott kárért vagy létrehozhat egy biztosítói alapot kifejezetten erre a célra. Sőt, az sem elképzelhetetlen, hogy az állam utólag pótbefizetésre kötelezi az egyesület tagjait. A parlamentnek jövő év június harmincadikáig jogszabályt kell alkotnia a mulasztás orvoslására.
Kronológia
A MÁV ÁBE fizetési gondjai 2003-ban kezdődtek meg, a 2008-ban deklarált fizetésképtelenségig a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) tizenötször hozott határozatot azért, hogy fenntartsa a szervezet működőképességét. 2008 áprilisában egy kijelölt biztos megpróbálta az állományt áthelyezni, de egy biztosító sem jelentkezett a MÁV ÁBE ügyfeleiért, ezért a terv meghiúsult. A PSZÁF augusztus 5-én vonta vissza a biztosító működési engedélyét. Az Egyesület mintegy 160 ezer tagjával szemben összesen megközelítőleg 7 milliárd forintnyi kárigényt jelentettek be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.