Simor András kiemelte: amennyiben a kockázatok nőnek, további kamatemelésre kerülhet sor, a jegybank jelenlegi prognózisa szerint 2012-ben 5 százalékos, 2013-ban 2,6 százalékos éves átlagos infláció alakul majd ki. Jövőre 0,1 százalékos, 2013-ban 1,6 százalékos GDP-arányos gazdasági növekedést vár a jegybank. Az alappálya szerint az MNB az elkövetkező negyedévben "némileg tovább szigorítja" a monetáris kondíciókat.
Három kockázati pályát vázol az előrejelzés: az egyik az EU-adósságválság további mélyülése, a második ennek ellenkezője, a feszült hangulat oldódását vázolja, a harmadik a magyar gazdaság potenciális növekedésének a vártnál alacsonyabb alakulását vetíti elő.
A szeptemberi előrejelzéshez képest romlott az inflációs pálya, ennek fő oka a gyengébb forintárfolyam. A minimálbér emelésének inflációs hatása főként 2013-tól jelentkezik majd a kompenzációk kifutásával. Az indirekt adóemelések kifutásával alacsony inflációs környezet alakul ki. A növekedési kilátások romlásának oka az export gyengülése a nemzetközi környezet hatására, valamint a belső kereslet tartós alacsony szintje. A Bankszövetséggel kötött megállapodás ugyanakkor némileg emeli a fogyasztást és segíthet a kedvezőtlen piaci helyzet javításában - mondta a döntés elemzésekor Simor András.
Az NGM kritikus közleményével kapcsolatos kérdésre válaszolva az MNB elnöke elmondta: aki a közleményt fogalmazta és jóváhagyta, az nincs tisztában a jegybanki függetlenséggel, amellyel összegyeztethetetlen, hogy a kormány az MNB döntését a kormány kritizálja. A dolog pikantériája az, hogy a közleményt 14.01 perckor készítették, miközben a hírügynökségek többsége csak később adott hírt a kamatemelésre. Nem lehet, hogy a kormánytagok hangsúlyozzák a jegybanki függetlenséget, majd mégis ezzel ellentétesen cselekszenek. Ezt nem csak ő, hanem az EU és az IMF is látja - szögezte le Simor.
A jegybank számos eszközt vetett be a likviditás növelése érdekében, de látható, hogy a hitelezés korlátait elsősorban kockázati tényezők, a végtörlesztés és a bankadó miatti költségnövekedés okozzák. A bankszektor hitelezésre fordítható tőkepuffere kezd elfogyni. A devizatartalékok használata eddig "hála Istennek nem merült fel semmilyen beszélgetésben és remélem, nem is fog" - fogalmazott az MNB elnöke.
Simor András leszögezte: nem kommentálja José Manuel Barrosónak Orbán Viktorhoz írt levelét. Ha azonban a jegybanktörvényt a kormány a tervezett sebességgel átnyomja a parlamenten, azzal a kabinet hazardírozik Magyarország hitelességével. Örömmel fogadta az MNB, hogy a gazdasági bizottság ülésén sok kérdésben hasznos módosítást fogadtak el, amelyek az MNB és az EKB több kifogásait orvosolják.
De a legjelentősebb kérdésekben még nem történt előrelépés: ezek a jegybanki alelnökök száma, a Monetáris Tanács tagjainak száma és az alelnökök kinevezésének rendje. Semmi szükség harmadik alelnökre - szögezte le Simor, így nem is érti, hogy a törvényhozó az intézmény vezetőjének megkérdezése nélkül miért feltételezi, hogy harmadik alelnökre lenne szükség. Felmerül, hogy a törvényhozó így befolyásálná a döntéshozatalt. Ugyanez érvényes az alelnököknek a tervezett, miniszterelnök által történő kijelölésére.
Magán pénzügyeivel kapcsolatban Simor András elmondta: azt várja, hogy minden közszereplőre egyenlő feltételek vonatkozzanak és nem helyes, ha a kormány megpróbál a jegybank elnökének zsebében turkálni, míg a többi képviselővel szemben nem érvényesül ez a szigor.
A jegybanktörvény tárgyalása kapcsán elmondta: kétszer ajánlotta fel kormányülésen, hogy ez ügyben tárgyaljon az MNB és a kabinet, de idáig erre nem került sor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.