BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Komoly változások jöhetnek a hazai kártyapiacon

A magyar bankkártya-piac technológiai szempontból igen fejlett - véli Hemberger András, a MasterCard Magyarországért és egyes régiós országokért felelős vezetője. Úgy látja: a következő időszakban is rengeteg innováció tűnhet fel a piacon, és tovább nőhet a kártyás fizetések aránya az internetes kereskedelemben is.

- A bankszektor számára nem alakult kedvezően a helyzet az elmúlt időszakban. Mennyire hagyott ez nyomot a bankkártya-üzletágban?
- A nem túl barátságos külső hatások ellenére a forgalom és a tranzakciószámok továbbra is szépen növekednek a magyarországi bankkártya-piacon, amely annak az eredménye, hogy a készpénz-helyettesítő fizetési módokat egyre többen tekintik elsődleges fizetési formának. A növekedés persze nem jött magától, nagyon hosszú edukációs folyamat kellett ahhoz, hogy eljussunk idáig. Persze az elektronikus fizetési módok elterjedéséhez nagyban hozzájárultak az olyan csatornák is, mint az internet.

A bankkártya-piac emellett mindig tud újdonságokkal szolgálni, amelyek szintén hozzájárulnak a forgalom növekedéséhez. Az utóbbi időszakra jellemző elem például a gyors elektronikus fizetést biztosító PayPass "érintés nélküli" technológia bevezetése, amely egyszerűsége és gyorsasága miatt lett hamar sikeres. Friss újításnak számít nálunk a MasterCard Mobile alkalmazás, amelynek segítségével az ügyfél - a programot az okostelefonjára letöltve - sárga csekket fizethet be, mobil feltöltést végezhet, és fizethet is a bankkártyájáról. Az tehát a lényeg, hogy minél érthetőbb és egyszerűbb, univerzálisan használható eszközt adjunk a felhasználó kezébe, a fontos, hogy a kártya mögött álló folyó- vagy hitelszámla adott legyen.
A fejlődést pedig fenntarthatónak tartom, mert újdonságokból soha nem lesz hiány a piacon: jelenleg úgy tűnik, az okostelefonok tartogatják a legtöbb lehetőséget számunkra.

- A bankkártya-üzletág sikere szempontjából ugyanakkor kiemelt szerepe van a bizalomnak is. Mennyit árthatott a piacnak a decemberi adatlopási ügy, amelynek nyomán több tízezer hazai bankkártyát kellett kicserélni?
- A mostani eset is azt bizonyította, hogy a szolgáltatók gyorsan reagálni tudnak a hasonló eseményekre. Ráadásul a preventív rendszerek is folyamatosan fejlődnek, hiszen a szolgáltatóknak is alapvető érdekük, hogy fenntartsák az ügyfelek bizalmát az elektronikus fizetési módok iránt. A magyar piac is jelentős lépéseket tett az elmúlt időszakban: a chippel ellátott bankkártyák száma például folyamatosan nő, és várakozásaink szerint a chipmigráció néhány hónapon belül befejeződik. 
          
- A hazai bankkártya-piacon mik lehetnek a további fejlődés irányai, amelyek fenntartják a forgalom jelenlegi növekedési ütemét?
- Több irányt is látok. Egyrészt a közeljövőben elterjedhet a más készülékek - például mobiltelefon - használata a fizetési forgalomban, amely hosszabb távon ahhoz vezethet, hogy az ügyfelek egy jelentős része már minden típusú tranzakcióhoz egy eszközt használ. Emellett továbbra is bízunk a bankkártyás fizetés további terjedésében, nem utolsó sorban az elektronikus kereskedelemben is, hiszen ez a terület eddgi is nagyon dinamikusan, éves szinten 50 százalék feletti növekedést produkálva. Ehhez persze kell a bizalom, vagyis az, hogy a kártyaelfogadás az internetes kereskedőknél is elterjedjen. Ennek érdekében több projekt is fut Magyarországon, és bízunk abban, hogy a nagyjából 2000 hazai internetes kereskedőnél az elfogadási arány belátható időn belül közel száz százalékos lesz.

- Az elfogadóhelyek számának növelése érdekében több kampány is indult az elmúlt években. Ezek nem is múltak el eredmény nélkül, ám a POS-penetráción még így is sokat lehetne javítani. Terveznek a jövőben is ilyen kampányokat?
- A POS terminálok kihelyezése kapcsán látni kell, hogy az igény a kártyabirtokosok felől jön, vagyis a kereskedőknek is alapvető érdekük, hogy lehetővé tegyék az elektronikus fizetést. A POS-terminálok számának gyors növekedése ellenére ugyanakkor valóban lehet még mit fejleszteni a piacon. A kutatásaink és a piaci tapasztalataink azt mutatják, hogy sok boltos elsősorban nem a kereskedői díjak miatt, inkább egyéb pénzügyi megfontolásokból vonakodik a bankkártyás fizetés bevezetésétől, a vásárlói igény ugyanakkor nagyban elősegíti a terminálok megjelenését az üzletekben.  
- A Visa a közelmúltban bírálta a MasterCardot az interchange díj - a kártyás fizetés után járó jutalék - mértéke kapcsán, mondván, a MasterCard által alkalmazott díj versenyhátrányt okoz neki. Ezzel kapcsolatban mi az álláspontjuk?

- A versenytárs által alkalmazott interchange díjat nem tisztem kommentálni. Ami pedig a MasterCardot illeti: a belföldi díjak mértékét 2008 óta mi határozzuk meg oly módon, hogy az tükrözze a piaci helyzet változásait, fedezze a rendszer fenntartásának költségeit, ugyanakkor a kártyahasználat és a kártyaelfogadás növelését is segítse elő. A változó környezet pedig tőlünk is igényli, hogy időről időre felülvizsgáljuk az általunk alkalmazott interchange díjakat, és ezt természetesen meg is tesszük. Abban, hogy a kártyahasználat hogyan fejlődik egy piacon, a kibocsátói oldal a meghatározó: viszont be kell látni, hogy a rendszer fenntartásának nagyok a költségei, és ahhoz, hogy folyamatosan fejleszteni tudjuk a rendszert, ezeket a költségeket fedeznünk kell.

- A régiós piacokkal összehasonlítva milyenek Magyarország pozíciói?
- A magyar piac technológiai fejlettsége, és a partnerek hozzáállása - mind mentális, mind üzleti és technológiai szempontból - nagyon fejlett. Remélem, ez a lendület, ami most jellemzi a hazai piacot, a következő években is kitart, mert tényleg mindenki csodájára jár az itthoni fejlesztéseknek.   

Névjegy

Hemberger András (37) négy éve dolgozik a MasterCardnál. Feladata a magyar, szlovák és szlovén piacok üzletfejlesztésének stratégiai és operatív irányítása. Ezt megelőzően a MasterCard bécsi képviseletét irányította. A MasterCard előtt banknál és tanácsadó cégnél is dolgozott. A kártyaüzletág kapcsán egy régi főnöke megállapítása jut eszébe, amely szerint ez egy olyan szerelem, amelytől ha az ember kapcsolatba kerül vele, nem tud elszakadni. Nős, egy gyermek édesapja.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.