Az intézkedésre azért van szükség, hogy a 2008-2009-es válsághoz hasonló jelenségek ne alakuljanak ki, és a bankok állami segítség nélkül is kibírják a piaci turbulenciákat. 2019-re a bankok Tier 1 rátájának 9,5 százalékos értéket kell elérnie. A jelenlegi piaci körülmények közepette különböző forgatókönyveket alkalmaznak majd a bankok a forrásbevonás teljesítéséhez. Az osztalékfizetés csökkentése, kockázatos eszközök leépítése mellett részvénykibocsátások következhetnek, ami az amúgy is megtépázott szektorra újabb eladói nyomást gyakorolhat – véli az Equilor.
Május 15-én politikai megállapodást kötöttek az EU pénzügyminiszterei a bankok tőkemegfelelési kritériumainak szigorítását előíró uniós jogszabálytervezetről. A szabályozást a G20-ak által 2010 őszén jóváhagyott úgynevezett Bázel III. megállapodás átültetésével kell elfogadnia az EU-nak. A globális pénzügyi válságra válaszul elfogadott Bázel III. előírása szerint meg kell emelni a bankok tőkemegfelelési mutatóit, vagyis a nagyobb kockázatú vagyonrészhez viszonyított készpénz- és értékpapír-tartalékot a célból, hogy egy-egy pénzintézet válságidőszakokban is talpon tudjon maradni. A Bázel III. 2 százalékról 7 százalékra emeli az alaptőkére vonatkozó tőkemegfelelési mutatót, és további 2,5 százalék elkülönítését vetíti előre a fellendülés időszakában.
A Bázel III. néven létrehozott új egyezmény és az azt követően kiadott uniós tőkemegfelelési direktíva alkalmatlannak bizonyult arra, hogy a nemzetközi prudenciális szabályok két fő hiányosságát kiküszöbölje. Az egyik az, hogy a tőkemegfelelés számítására vonatkozó szabályok túlságosan támaszkodnak a bankok kockázatmenedzselési modelljeire, a másik a felügyeleti elszámoltathatóság – véli Stefano Micossi, az Assonime kutatóintézet igazgatója és a CEPS igazgatótanácsi tagja.
Ez utóbbira egy nemrég történt eset mutat rá: a belga-francia Dexia-bankcsoport 2011-ben csődbe ment, mégpedig röviddel azt követően, hogy az Európai Bankfelügyelet stressztesztjén kiválóan megfelelt. A fizetőképességi mutatók megdöbbentő homályossága arra bátorította a szabályozó hatóságokat, hogy becsukják szemüket a bankok túlzott kockázatvállalása előtt.
A probléma az, hogy a bázeli tőkemegfelelési szabályok – legyen itt szó a Bázel I., II. vagy III. néven ismert rendezésről – nem adnak támpontot annak, aki a gyenge bankokat szeretné megkülönböztetni az egészségesektől. Ily módon gyakran fordult elő, hogy magasabb fizetőképességi mutatóval rendelkeztek azok a pénzintézetek, amelyek a 2008-as pénzügyi válság nyomán elbuktak vagy mentőakcióra szorultak, mint azok, amelyek nem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.