A pénzügyi felügyelet legalább évente egyszer négy szempontból megvizsgálja a szövetkezeti hitelintézetek intézményvédelmi szervezeteit. Szükségesnek tartja, hogy a szervezetnek legalább tíz tagja legyen, és a tagok átlagos mérlegfőösszege a tagok együttes mérlegfőösszegének legfeljebb 10 százaléka legyen.
Elvárja azt is, hogy legalább a tagok kockázattal súlyozott mérlegfőösszege 2 százalékának megfelelő összegű, de minimum 3 milliárd forint biztonsági tartaléka legyen a szervezetnek. Vizsgálja azt is, hogy az intézményvédelmi szervezet elég gyorsan tud-e reagálni szükséghelyzetekben, van-e lehetősége pótbefizetésre kötelezni a tagokat, és vannak-e ellenőrzési, intézkedési és szankcionálási lehetőségei. Végül figyelembe veszi azt is, hogy a szervezet hogyan észlelte, és milyen eredménnyel kezelte a korábbi válságokat.
A vizsgálat eredményét a pénzügyi hatóság nem hozza nyilvánosságra, ám az alapján négy kategóriába sorolja az intézményvédelmi szervezeteket.
Erős védelmi képességűnek minősül a szervezet, ha mind a négy elvárásnak megfelel, közepesnek, ha a négyből három követelménynek, és gyengének, ha háromnál kevesebb elvárásnak felel meg. A felügyelet a kategóriába sorolás alapján tőkekövetelményeket írhat elő a szövetkezeti hitelintézeteknek. Az erős védelmi képességűeknél 0-20 százalék közötti, a közepeseknél legalább 20 százalék, a gyengéknél legalább 33 százalék többlet tőkekövetelményt írhat elő. Ha pedig egy szövetkezeti hitelintézet egyáltalán nem tartozik intézményvédelmi alaphoz – öt ilyen szövetkezet is van az országban –, akár minimum 50 százalék is lehet a szükséges többlettőke.
Az utóbbi időszak olyan tapasztalatai, mint tavaly a Jógazda Takarékszövetkezet és idén a Soltvadkert és Vidéke Takarékszövetkezet fizetésképtelenné válása, valamint a gazdasági válság következményei ösztönözték a felügyeletet az intézményvédelmi szervezetek minősítésére és a Bázel III. bevezetendő szabályaival összhangban a szövetkezeti hitelintézeteknél esetlegesen szigorúbb tőkekövetelmények megfogalmazására az intézményvédelmi alapokkal összefüggésben – mondta lapunknak Binder István.
A pénzügyi hatóság szóvivője azt elmondta, hogy a felügyelet törvények módosítását is megfontolandónak tartja a szövetkezeti hitelintézetek biztonságosabb működése érdekében. A hatóság irányítói szerint ugyanis kötelezővé kellene tenni a takarékszövetkezeteknek és a hitelszövetkezeteknek, hogy csatlakozzanak valamelyik intézményvédelmi szervezethez, valamint az intézményvédelmi szervezeteknek a mainál erősebb jogosítványuk legyen tagjaik ellenőrzésére.
A 12 tagot tömörítő Takarékszövetkezetek Országos Érdekképviseleti Szövetségét azok a takarékszövetkezetek hozták létre, amelyek 1993-ban nem kívántak csatlakozni a szigorú előírásokat megkövetelő takarékszövetkezeti integrációhoz és annak intézményvédelmi alapjához. Ez a 12 takarék saját intézményvédelmi alapot hozott létre szintén 1993-ban Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alap (TAKIVA) néven.
Hét takarékszövetkezetet a Buda-Cash befektetői csoport működtet, ezeknek a hitelintézeteknek önálló intézményvédelmi alapjuk van, a REPIVA. Ehhez csatlakozott a Dél-Dunántúli Regionális Bank is. Még négy hitelszövetkezet is működik, az intézményvédelmet ellátó szervezetük a HBA. Öt takarékszövetkezet pedig egyik integrációhoz sem tartozik, és intézményvédelmi alap nélkül működik.
A 12 tagot tömörítő Takarékszövetkezetek Országos Érdekképviseleti Szövetségét azok a takarékszövetkezetek hozták létre, amelyek 1993-ban nem kívántak csatlakozni a szigorú előírásokat megkövetelő takarékszövetkezeti integrációhoz és annak intézményvédelmi alapjához. Ez a 12 takarék saját intézményvédelmi alapot hozott létre szintén 1993-ban Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alap (TAKIVA) néven.
Hét takarékszövetkezetet a Buda-Cash befektetői csoport működtet, ezeknek a hitelintézeteknek önálló intézményvédelmi alapjuk van, a REPIVA. Ehhez csatlakozott a Dél-Dunántúli Regionális Bank is. Még négy hitelszövetkezet is működik, az intézményvédelmet ellátó szervezetük a HBA. Öt takarékszövetkezet pedig egyik integrációhoz sem tartozik, és intézményvédelmi alap nélkül működik. Mennyire stabilak a takarékok? A takarékok pénzügyi mutatói nem rosszabbak a kereskedelmi bankokéinál, a köztük lévő különbségek azonban nagyok lehetnek, és leginkább a tőkeerős tulajdonosok hiányoznak náluk.
Tavaly 4,1 milliárd forint adózott eredményt ért el a szektor, miközben a kereskedelmi bankok veszteségesek voltak. A tőkemegfelelési mutató március végén 14,8 százalék volt, ám ez az adat elfedi az egyes szereplők közötti eltéréseket. A takarékok hitel/betét aránya idén március végén 53,4 százalék volt, ami jóval alacsonyabb a kereskedelmi bankok 136,8 százalékos mutatójával szemben.
Az alacsony hitelezési aktivitás ellenére azonban a nem teljesítő hitelek aránya magasabb a takarékszövetkezeteknél, mint a kereskedelmi bankoknál. Március végén a bankoknál 12,4 százalék, a takarékoknál 18,3 százalék volt ez az arány. Ennél a mutatónál is erős szóródás tapasztalható.
A takarékszövetkezetek leggyengébb pontja, hogy nincs olyan tőkeerős tulajdonosi hátterük, mint a kereskedelmi bankoknak. A tőkeerős tulajdonos a legtöbb takaréknál hiányzik. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.