„Nem a napi pénzügyi szükségletek, hanem a kedvezőbb lehetőségek miatt megy tőzsdére a Wizz Air, a cég külső finanszírozására nincs szükség” – mondta Váradi József, a társaság vezérigazgatója csütörtökön videokonferencián, miután a cég Londonban bejelentette tőzsdére lépési szándékát.
A magyar és az ukrán céget tulajdonló Wizz Air Holdings plc. jelenik meg a tőzsdén, a bevezetés oka, hogy megfelelő készpénztartalékokkal rendelkezzenek. Hangsúlyozta: eszközfinanszírozásra, új piacok megnyitására használhatják a pénzt, a credit rating, az adósbesorolás javulása miatt pedig kedvezőbb finanszírozási feltételeket érhetnek el.
Váradi József szerint a légipiac a jövőben tovább konszolidálódik, és a folyamat nyertesei szeretnének lenni, ehhez pedig megfelelő pénzügyi háttér szükséges. Jelezte: azok a piacok, ahol most szolgáltatnak, megfelelő növekedési potenciállal rendelkeznek, és megfelelően táplálják a Wizz Air növekedését. A cég 1 milliárd eurós bevétellel és 89 millió eurós nettó nyereséggel zárta az előző évet.
A tőzsdei bevezetéssel – amelyet júniusban le szeretnének zárni – az intézményi befektetőket célozzák meg, a magyar hányad alakulását az új tőkeszerkezet kialakulása után lehet megmondani. A londoni bevezetést Váradi József azzal indokolta, hogy az a világ egyik legnagyobb tőzsdéje, amely jelentős hozzáférést biztosít a tőkéhez. A diszkont légitársaság 200 millió euró bevételt vár a kibocsátástól. A jegyzési könyveket a Barclays, a Citigroup és a JPMorgan pénzintézetek vezetik, a kibocsátás főszervezőjeként a Nomura működik közre.
A Daily Telegraph már 2007-ben cikkezett arról, hogy sorban állnak az angol bankházak a Wizz Air előtt. Sikere titkaként pedig azt említik, hogy a Ryanair előtt látta meg a kelet-közép-európai munkavállalók ingázásában rejlő üzleti lehetőséget. A Malév repülési jogainak megszerzése is beváltotta a cég reményeit, főleg a tel-avivi és a moszkvai járat lett sikeres. Tavaly gigantikus kínai üzleteket is kötöttek, legutóbb hat új Airbus A320-as repülőgép finanszírozásáról írtak alá vásárlási és visszlízing megállapodást 164 milliárd forint értékben a legnagyobb kínai lízingvállalattal.
Az időzítés most is kulcskérdés. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adatai szerint 2014 első két hónapjában világszinten és Európában egyaránt 6,4 százalékkal bővült a légi utasforgalom. A budapesti forgalom is fejlődik: áprilisban 8,1 százalékkal több utasa volt a Budapest Airportnak, mint egy évvel ezelőtt ugyanekkor. Egészen pontosan 758 ezer utast regisztráltak áprilisban. A nagyobb növekedést a nem-schengeni utasok adták, tehát például Nagy-Britannia, Törökország vagy Oroszország és más, nem-EU-s államok utasainak a száma nőtt jobban.
A működési költségek viszont 4,3 milliárd eurót tettek ki, 3,2 százalékkal emelkedtek. A cégcsoport adózás utáni vesztesége így 184 millió euró lett, szemben a 2013-as 630 millió euróval.
A működési költségek viszont 4,3 milliárd eurót tettek ki, 3,2 százalékkal emelkedtek. A cégcsoport adózás utáni vesztesége így 184 millió euró lett, szemben a 2013-as 630 millió euróval. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.