BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Londoni tőzsdére megy a Wizz Air

Mintegy 60 milliárd forint bevételt remél a Wizz Air a londoni részvénykibocsátástól. Váradi József vezérigazgató szerint a cég külső finanszírozására nincs szükség

Több éves előkészítés után a Wizz Air tegnap bejelentette, hogy a kedvezőbb pénzügyi lehetőségek miatt tőzsdére megy Londonban. A magyar gyökerű fapados légitársaság fő riválisainak, az easyJet-nek és a Ryanair-nek a papírjaival már évek óta lehet kereskedni a brit fővárosban. A londoni tőzsdén jelenleg tíz légitársaság aktív, legutóbb 2012-ben a Fastjet afrikai fapadost vezették be.

„Nem a napi pénzügyi szükségletek, hanem a kedvezőbb lehetőségek miatt megy tőzsdére a Wizz Air, a cég külső finanszírozására nincs szükség” – mondta Váradi József, a társaság vezérigazgatója csütörtökön videokonferencián, miután a cég Londonban bejelentette tőzsdére lépési szándékát.

A magyar és az ukrán céget tulajdonló Wizz Air Holdings plc. jelenik meg a tőzsdén, a bevezetés oka, hogy megfelelő készpénztartalékokkal rendelkezzenek. Hangsúlyozta: eszközfinanszírozásra, új piacok megnyitására használhatják a pénzt, a credit rating, az adósbesorolás javulása miatt pedig kedvezőbb finanszírozási feltételeket érhetnek el.

Váradi József szerint a légipiac a jövőben tovább konszolidálódik, és a folyamat nyertesei szeretnének lenni, ehhez pedig megfelelő pénzügyi háttér szükséges. Jelezte: azok a piacok, ahol most szolgáltatnak, megfelelő növekedési potenciállal rendelkeznek, és megfelelően táplálják a Wizz Air növekedését. A cég 1 milliárd eurós bevétellel és 89 millió eurós nettó nyereséggel zárta az előző évet.

A tőzsdei bevezetéssel – amelyet júniusban le szeretnének zárni – az intézményi befektetőket célozzák meg, a magyar hányad alakulását az új tőkeszerkezet kialakulása után lehet megmondani. A londoni bevezetést Váradi József azzal indokolta, hogy az a világ egyik legnagyobb tőzsdéje, amely jelentős hozzáférést biztosít a tőkéhez. A diszkont légitársaság 200 millió euró bevételt vár a kibocsátástól. A jegyzési könyveket a Barclays, a Citigroup és a JPMorgan pénzintézetek vezetik, a kibocsátás főszervezőjeként a Nomura működik közre.

A Daily Telegraph már 2007-ben cikkezett arról, hogy sorban állnak az angol bankházak a Wizz Air előtt. Sikere titkaként pedig azt említik, hogy a Ryanair előtt látta meg a kelet-közép-európai munkavállalók ingázásában rejlő üzleti lehetőséget. A Malév repülési jogainak megszerzése is beváltotta a cég reményeit, főleg a tel-avivi és a moszkvai járat lett sikeres. Tavaly gigantikus kínai üzleteket is kötöttek, legutóbb hat új Airbus A320-as repülőgép finanszírozásáról írtak alá vásárlási és visszlízing megállapodást 164 milliárd forint értékben a legnagyobb kínai lízingvállalattal.

Az időzítés most is kulcskérdés. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adatai szerint 2014 első két hónapjában világszinten és Európában egyaránt 6,4 százalékkal bővült a légi utasforgalom. A budapesti forgalom is fejlődik: áprilisban 8,1 százalékkal több utasa volt a Budapest Airportnak, mint egy évvel ezelőtt ugyanekkor. Egészen pontosan 758 ezer utast regisztráltak áprilisban. A nagyobb növekedést a nem-schengeni utasok adták, tehát például Nagy-Britannia, Törökország vagy Oroszország és más, nem-EU-s államok utasainak a száma nőtt jobban.

Veszteséges az IAG

A londoni tőzsdén a British Airways, az Iberia és a Vueling légitársaságok tulajdonosa, az International Airlines Group (IAG) is riválisa lesz a Wizz Airnek. A csoport még mindig veszteségesen működött az első negyedévben: árbevétele 4,2 milliárd euró volt, 6,7 százalékkal több a 2013 azonos időszakinál.

A működési költségek viszont 4,3 milliárd eurót tettek ki, 3,2 százalékkal emelkedtek. A cégcsoport adózás utáni vesztesége így 184 millió euró lett, szemben a 2013-as 630 millió euróval.

A működési költségek viszont 4,3 milliárd eurót tettek ki, 3,2 százalékkal emelkedtek. A cégcsoport adózás utáni vesztesége így 184 millió euró lett, szemben a 2013-as 630 millió euróval. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.