Különböző fejlesztésekre és létszámának növelésére készül a Magyar Nemzeti Bank (MNB) mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT), mert a lakossági hitelekkel kapcsolatos elszámolás, illetve a forintosítás vitás ügyeiben való eljárás komoly többletfeladatokat jelent majd számára – derül ki a PBT-nek a jegybank honlapján közzétett éves jelentéséből.
Korábban beszámoltunk arról: a lakossági hiteleknél történő elszámolásnál, ha az ügyfél nem tud megegyezni pénzügyi szolgáltatójával, a szabályozás értelmében a PBT-hez fordulhat a vita rendezése céljából, ami várhatóan az ügyszám jelentős mértékű emelkedésével jár majd. Az MNB e témában kiadott tájékoztatója szerint három esetben lehet a testület segítségét kérni: az első, ha az ügyfél biztos abban, hogy a pénzügyi szolgáltató az elszámolás során számolási hibát vétett, illetve helytelen adatokból számolt, a második, ha az ügyfél szerint a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége áll fenn, ám ezt nem tette meg, a harmadik pedig, ha a 2009. július 26. előtt megszűnt szerződés vonatkozásában az ügyfél követelése nem évült el, ám ezt a szolgáltató vitatja.
A PBT jelentése ezzel összefüggésben felhívja a figyelmet arra: ezekben az ügyekben a testület már nemcsak békéltet majd, de szinte a bírósági ítélettel azonos hatályú döntést hoz, ha a felek között e tárgykörben egyezség nem tud létrejönni. Az új feladatra történő felkészülés – írja a jelentés – már 2014 novemberében elkezdődött és folytatódik március végéig.
Ez pedig egyebek mellett jelenti majd a Működési Rend nevű alapdokumentum részleges módosítását, 14 fős létszámnövekedést (a teljes létszám év végén 30 fő volt), újabb szervezési feladatokat, illetve a meglévő tárgyalók számának a jelenlegi hatról tizenegyre növelését is. Az új feladatok – nem meglepő módon – az informatikai rendszert is érintik: a jelentés szerint egy olyan számítástechnikai rendszert is ki kell fejleszteni, amelynek segítségével a konkrét elszámolás helyességének megállapítására irányuló eljárásokban az eljáró tanács vizsgálhatja a pénzügyi szolgáltatók által készített elszámolásokat.
A testület jelentése szerint tavaly is igen komoly igény mutatkozott a munkájuk iránt. Tavaly 4181, pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelem érkezett belföldi ügyekben a PBT-hez, továbbá 33 határon átnyúló, így összesen 4214. A testület összesen 4358 ügyet zárt le december 31-ig, és 557 maradt folyamatban.
A megelőző évihez viszonyítva a lezárt ügyek száma 9 százalékkal növekedett, az év végén folyamatban lévő ügyek aránya pedig 3 százalékponttal csökkent. Szintén figyelemre méltó adat, hogy a PBT a tavaly beérkezett és befogadott ügyeket a törvényben előírt 90 napos eljárási határidő helyett átlagosan 50 nap alatt zárta le, amely tíz nappal kevesebb a 2013-as átlagnál. A beérkező kérelmek kétharmada a pénzpiaci szereplők ügyeit érinti. Jelentős a biztosítási piac szereplőivel szemben benyújtott kérelmek száma is – ez az összes ügyszám egyharmada –, ám a tőkepiaci szereplők és a pénztárak ügyeinek súlya továbbra sem meghatározó.
Lehetőség is az elszámolás
Az Erste Bank az elszámolás és a forintosítás keretében több mint 400 ezer érintett kölcsön- és lízingszerződéséhez kapcsolódóan mintegy 50 féle értesítőlevelet küld ki ügyfeleinek – közölte szerdán Harmati László, a bank vezérigazgató-helyettese. Az Ersténél az ügyletek 50-50 százaléka élő és lezárt ügylet, a 400 ezer ügylet hozzávetőlegesen kétharmada devizahitel, a többi forintkölcsön. Harmati László szerint a bank lehetőségként is tekint a most zajló folyamatra, így a növekedési stratégiájának részeként aktívan kíván részt venni a lakossági hitelpiac újrarendezésében is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.