A miniszter közlése szerint a megállapodás alapján az Erste március végéig megad minden olyan információt, ami az átvilágítás megkezdéséhez szükséges.
Arra a kérdésre, miszerint a könyv szerinti érték alapján 10 és 20 milliárd forint között lehet a 15 százalékos tulajdonrész "fair" ára, a miniszter azt mondta: ezt nem tudja megerősíteni, mert nem könyvvizsgáló, és még nem látott bele az Erste mérlegébe. Ugyanakkor hozzátette: ha "e körül van az ár, akkor azt gondolom, hogy ez mind az EBRD-nek, mind a magyar kormánynak meg fogja érni".
A tárcavezető kitért arra is: nem biztos, hogy a vételárat az ez évi költségvetés terhére kell kifizetni, elképzelhető, hogy az csak 2016-ban lesz esedékes. Hangsúlyozta, hogy a hétfői megállapodás előtt alapos számításokat végeztek, amelyek alapján a tranzakció várható költségeit, a csökkenő bankadóból adódó kiesést jelentősen meghaladják majd a hitelezési tevékenység bővüléséből származó gazdasági előnyök.
Kiemelte: ahhoz, hogy a gazdasági növekedés mostani üteme fennmaradjon, szükség van a kereskedelmi bankok magasabb hitelezési aktivitására is.
Egy kérdésre válaszolva Varga Mihály elmondta: a megállapodásban a kormány vállalta, hogy rendszerszinten komoly, fontos bankba nem fog bevásárolni, tehát olyan szintű akvizícióra a jövőben nem kell számítani, mint az MKB megvásárlása volt.
A magyar állam és az EBRD tőkeemeléssel 15-15 százalékos tulajdonrészt szerez az Erste Bank Hungary Zrt.-ben, a bank pedig a jövőben aktívabb finanszírozást vállal, az erről szóló megállapodást az érintettek hétfőn írták alá Budapesten. Az Erste Group szerint a tranzakció várhatóan hat hónapon belül lezárul. A megállapodásnak része az is, hogy a bankadó 2016-ban 60 milliárd forinttal csökken, és az adó mérséklése folytatódni fog 2017-2019-ben is.
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) Út a növekedéshez című hétfőn megjelent kiadványában Magyarország számára megfogalmazott ajánlásokról Varga Mihály elmondta: a magyar gazdaság termelékenységén valóban lehet javítani, az OECD egyes javaslataival egyet is lehet érteni, ugyanakkor sok mindenben vitája van a szervezettel. Így például a tárcavezető szerint nincs realitása az adórendszert érintő OECD-javaslatoknak, amelyek lényegében a progresszív adózásra való visszaérést jelentenék. Ugyancsak nem tartaná célszerűnek a nyugdíjkorhatár további emelését sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.