BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elszámolás: Állják a sarat a bankok

Eddig elsősorban adminisztratív kérdésekkel keresik az elszámolásban érintett ügyfelek a bankokat, amelyek többnyire mind a fiókokban, mind az egyéb csatornákon érzik a megnövekedett érdeklődést. A nagyobb roham viszont csak a következő hetekben várható, amikor a tételes elszámolást tartalmazó levelet is megkapja az ügyfelek többsége.

Mind a telefonos ügyfélszolgálatokon, mind a bankfiókokban emelkedett az utóbbi hetekben a lakossági hitelek elszámolásával összefüggő kérdésekről érdeklődő ügyfelek száma a hitelintézetek többségénél, ám jelenleg inkább adminisztratív kérdésekkel jelentkeznek a volt és jelenlegi adósok – derül ki a pénzügyi szolgáltatók lapunknak adott tájékoztatásából.

A K&H Bank – közölték lapunkkal a hitelintézetnél – korábbi tájékoztatásának megfelelően 2015. március második felében a lízinges ügyfelekkel kezdte meg az elszámolásban érintett ügyletekre vonatkozóan az elszámoló levelek kiküldését, és összesen nagyságrendileg 200 ezer küldeményt fog kiküldeni. A hitelintézet tájékoztatása szerint emelkedik az érdeklődő ügyfelek száma a K&H Telecenternél, és a fiókokat is egyre többen keresik fel kérdéseikkel.

Hasonló, 200 ezer környéki darabszámmal számolnak a CIB csoportnál is, amelyből 71 ezer CIB Bankos. A hitelintézetnél márciustól kezdődően jelentősen megnőtt az érdeklődő ügyfelek száma a korábbi hónapok átlagához képest, és várhatóan az elszámolásról szóló tájékoztatók kiküldését követően ez még nagyobb arányban lesz jellemző. A fiókokban március eleje óta jelentősen nőtt a kifizetés módjára vonatkozó nyilatkozatot tevők száma. „A megnövekedett ügyfélforgalom kiszolgálására legforgalmasabb fiókjainkban plusz munkaerővel is készülünk” – közölték a szolgáltatónál. A CIB24 telefonos ügyfélszolgálatot is jelentősen megnövekedett számban hívják az ügyfelek az elszámolás miatt: a hatékonyabb kiszolgálás érdekében külön menüpontban is tájékoztatják a telefonáló ügyfeleket. A CIB-nél tapasztaltak szerint a bankfiókokat a legtöbben azért keresik fel, hogy a kifizetés módjával kapcsolatos nyilatkozatot megtegyék, míg a telefonos ügyfélszolgálaton elsősorban azzal kapcsolatban érdeklődnek, hogy milyen teendőik vannak, hogyan jelenthetik be értesítési címük/egyéb adatuk változását, illetve, hogy mikorra számíthatnak az elszámolás pénzügyi teljesítésére.

– Az elszámolás, így a jóváírások, a levelek kiküldése ütemezetten, a jogszabályi határidőket betartva zajlik – közölték érdeklődésünkre az OTP Banknál. Jóváírások százmilliárd forintot meghaladó összegben történtek a pénzügyi szolgáltatónál, a fiókokban pedig az átlagos időszakhoz képest kis mértékben megnövekedett az érdeklődők száma. Az ügyfelek információhoz jutását ugyanakkor nagyban segíti a telefonos és online ügyfélszolgálat, illetve a tájékoztató honlap is – emlékeztettek a hitelintézetnél.

A Budapest Bank csoportnál a levelek zömét áprilisban, több részletre elosztva adják postára. A Budapest Banknál folyószámlával nem rendelkező, lezárt hiteles ügyfelek a levelek kézhezvétele után tudnak nyilatkozni arról, hogy milyen módon szeretnének a pénzükhöz jutni. Ezen nyilatkozatok beérkezése után tudnak elkezdődni a kiutalások. A jelenleg is fennálló hitelekkel szembeni elszámolás (a tartozás csökkentése) már minden érintett ügyfélnél megtörtént. Az autófinanszírozási ügyfeleknek már március végén elkezdték a levelek postázását, amely folyamatosan zajlik. A szolgáltatónál közöltek szerint mind a banki, mind az autófinanszírozási telefonos ügyfélszolgálaton érezhető az ügyfélérdeklődés növekedése március 1. óta. Az ügyfelek ugyanakkor elsősorban adminisztratív ügyekben, és általános tájékozódás céljából keresik fel a bankot, de egyre gyakoribbak az elszámolásban való érintettséggel kapcsolatos kérdések is.

A pénzügyi elszámolás eredményeként az UniCredit Bank több mint 26 milliárd forintot számolt el ügyfelei javára márciusban. Az élő és korábban már megszűnt hitelekre elszámolt összeg mintegy 80 százaléka az ügyfelek fennálló hiteléhez kapcsolódó tartozásait csökkentette, közel 20 százalékát pedig bankszámlán történő jóváírásként vagy pénztári kifizetésként kapják vissza az érintettek. Az utóbbi esetben, ha az elszámolt hitel adósának jelenleg is van bankszámlája az UniCreditnél, akkor ezen a számlán kell jóváírni a visszajáró összeget, ami szintén megtörtént. Az elszámolás és a forintosítás részleteiről szóló tájékoztató leveleket az UniCredit április második felében postázza devizaalapú hiteles ügyfeleinek.

Az elszámolással kapcsolatos érdeklődések jelentős növekedése egyelőre nem érzékelhető a fiókhálózatban, és jelenleg a panaszok számában sem látható érdemi emelkedés. Ez nyilván köszönhető annak is, hogy az érintett ügyfelek érthetően inkább megvárják az elszámolás (és forintosítás) részleteiről szóló tájékoztató levelet, és csak ezt követően fordulnak kérdéseikkel, észrevételeikkel a bankhoz, ha a részletek ismeretében ezt még szükségesnek látják.

A Magyar Nemzeti Bank korábbi tájékoztatása szerint április végéig több mint 1,7 millió ügyfélszerződést érintően küldik ki a hitelintézetek a deviza alapú kölcsönök elszámolási értesítőit, a jelzáloghiteleknél pedig a forintosítási értesítőket. A forint alapú és a ténylegesen devizában törlesztett hitelek elszámolása később, augusztus és szeptember között történik majd meg.

Felkészült a Posta a terhelésre

A Magyar Postának csaknem 2,1 millió darab ajánlott-tértivevényes levélpostai küldeményt kell kézbesítenie az április 30-i határidőig a normál forgalmon felül – közölte a társaság. A Posta tájékoztatása szerint a múlt hét végéig 149 ezer ilyen típusú küldemény érkezett be, amely a várható mennyiség alig több mint 7 százaléka. Az előre jelzett ajánlott-tértivevényes levélküldemények várhatóan 75-80 százaléka viszont a kiküldési időszak utolsó két-két és fél hetében jelenik meg a Magyar Posta hálózatában. A Posta felkészült a megnövekedett küldeménymennyiség kezelésére, ugyanakkor fontos, hogy a pénzintézetek mielőbb kezdjék el feladni küldeményeiket – áll a közleményben.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.