„Egy megújított MiFID I. kérdőív formájában, összhangban a felügyelet 2013. évi ajánlásával, az Erste Befektetési Zrt. ismételten felméri ügyfelei pénzügyi ismereteit, kockázatvállalási és pénzügyi teherviselő képességét, befektetési céljait, hogy frissítse a régi információkat. Az aktualizálással egyedüli célunk, hogy a friss adatok birtokában ügyfeleink számára a legalkalmasabb termékeket és szolgáltatásokat ajánlhassuk.” Így indokolta a brókercég a Világgazdaságnak, hogy a napokban miért küldött ki ügyfeleinek levelet, amelyben arra kéri őket, hogy legkésőbb 2016. február 29-ig töltsék ki a MiFID-kérdőívet, különben azt követően megtagadhatják a tranzakciók teljesítését.
A Magyarországon 2007 decemberétől hatályos MiFID uniós irányelv célja, hogy a befektetési szolgáltató az ügyfél befektetési céljaival, kockázatviselő képességével és hajlandóságával összhangban lévő szolgáltatást nyújtson, egyúttal meggyőződjön arról, hogy szolgáltatása az ügyfélnek megfelelő, illetve alkalmas-e. Az ajánlás tartalmazza, hogy a szolgáltatók lehetőleg háromévente ismételjék meg az ügyfelek alkalmassági és megfelelési tesztjét.
Az FHB például a három év letelte előtt három hónappal figyelmezteti ügyfeleit számlakivonatokon és értesítőkön, hogy ideje új tesztet kitölteniük, majd a lejárat hónapjában értesítő e-mailt is kiküld. A bank szerint sem az ajánlás, sem a kapcsolódó jogszabályok nem várják el a pénzintézetektől, hogy megtagadják a három évnél régebbi MiFID-teszttel rendelkező ügyfeleiktől a befektetési szolgáltatásokat, ezért nem is helyez kilátásba szankciókat velük szemben.
Az OTP Bank 2015 májusa óta a befektetési tanácsadásba automatikusan beépített egy ellenőrzést, amely vizsgálja, hogy ügyfelei rendelkeznek-e megfelelő MiFID-teszttel, és már fél évvel a lejárat előtt figyelmezteti ügyintézőit, hogy az ügyfeleket időben tájékoztassák: esedékessé válik a tesztek ismételt kitöltése.
Az UniCredit Bank nem küld kampányszerűen levelet ügyfeleinek a MiFID-kérdőívhez kapcsolódóan, ám azok frissítését a kitöltési dátumtól számított ütemezéssel folyamatosan végzi. Itt úgy értelmezik a felügyeleti ajánlást, hogy a befektetési szolgáltatóknak és a befektetési szolgáltatást, tanácsadást nyújtó hitelintézeteknek gondoskodniuk kell arról, hogy ügyfeleik már kitöltött kérdőívének adatai ne évüljenek el, vagyis a rendszeres frissítés állandó feladat.
A CIB Bank és a K&H - mint lapunkkal közölték – ugyan nem ismételteti meg a teszteket ügyfeleivel, de ők is rendszeresen, 3 évente frissítik azokat. A tervek szerint 2017. január 1-jétől hatályos, az elsőnél szigorúbb előírásokat tartalmazó MiFID II. uniós irányelv kapcsán pedig csak akkor változtatnak, ha úgy ítélik meg, hogy a végleges szabályok ismeretében felül kell vizsgálni a jelenlegi kérdőíveket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.