A dízelbotrány, a szigorodó környezetvédelmi előírások, a kutatás és fejlesztés költségeinek megugrása, a világ legnagyobb autópiacinak lassulása, a brazil és az orosz autópiac zuhanása, az európai autópiacon tapasztalható árháború mellett az autógyártóknak újabb problémával kell szembenézniük. A jegybankok, kiemelten a Fed laza monetáris politikája ugyanis eddig kedvező jármű-finanszírozási feltételeket teremtett, így egyre többen döntöttek új jármű beszerzése mellett. Ez pedig végső soron azt eredményezte, hogy az autógyártóknál gigantikus, 1000 milliárd dolláros pénzügyi eszközpiramis képződött. Az európai autógyártók pénzügyi divízióinak mérlegfőösszege a 2007-es 193 milliárd euróról 371 milliárd euróra emelkedett. Ezzel párhuzamosan pedig az autógyártók árbevétele és üzemi eredménye mindenkori csúcsra ért.
A Morgan Stanley elemzői viszont arra a problémára hívják fel a figyelmet, hogy a Fed kamatemelése miatt drágulhat a jármű-finanszírozás. Ez viszont azt eredményezheti, hogy kevesebb autót adhatnak el a gyártók, ráadásul csökkenhet az új járművek átlagos értékesítési ára, és végső soron csökken a használt járművek maradványértéke is. Mindezek együttes hatására pedig visszaeshet az autógyártók profitabilitása. Számításaik során egyáltalán nem éltek földtől elrugaszkodott feltételezésekkel, de még így is arra jutottak, hogy az európai autógyártók esetében 10, globálisan pedig 20 milliárd eurós kockázatokról beszélhetünk.
A jármű-finanszírozási költségek megugrása esetén ugyanis az autógyártók a következő lehetőségek közül választhatnak az elemzőház szerint: elfogadják, hogy az értékesítési számaik visszaesnek; nem terhelik rá a vásárlókra a hitelkamatok megugrását; átvállalják azt, vagy pedig csökkentik az értékesítési árakat szintén annak érdekében, hogy fenntartsák az eladásokat. De bármelyik megoldást választják is, csökkennek majd az üzemi marzsok, vagyis kevesebb profitot tudnak zsebre vágni a gyártók. Ez pedig elsősorban a volumengyártókat hozza nehéz helyzetbe, amelyeknek a szűkebb üzemi marzsai hamar eltűnhetnek. A nagyobb marzsokat elérő prémiumgyártókat viszont kevésbé érinti érzékenyen.
Összegzésként elmondható, hogy a Fed kamatemelési ciklusa már elkezdődött, ami előrevetíti, hogy a következő években már nem lesz annyira olcsó autóhitelhez jutni, mint korábban. Ez pedig újabb veszélyforrást jelent az autógyártóknak, amelyek az elmúlt években részben az autóhitelek felpörgetésével növelték bevételeiket és profitjukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.