BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világvégét áraz az egyik fontos mutató

A tengeri áruszállítási igényeket mérő mutató 30 éves mélyponton van. Ez elvileg nem sok jót jelentene a világgazdasági kilátások szempontjából, ám szerencsére az index esése mögött más gyakorlati okok húzódnak meg.

A Baltic Dry index 1985 óta nem látott mélypontra esett – ez alapján pedig valami nagyon csúnya dolognak kellene történnie a világban. A mutatót sokan még mindig az egyik legfontosabb előre mutató (leading) indikátornak tekintik, ami előre jelzi a globális gazdasági folyamatokat. Az index értékének emelkedése egyebek közt arra utal, hogy nő a nyersanyagok szállítása iránti kereslet, ami pedig arra utalhat, hogy a javulnak a globális konjunktúrakilátások, csökkenése értelemszerűen ennek ellentettjére.

Ez azonban nem evidencia. Míg sokan azt gondolják, hogy a Baltic Dry Index alakulása azt mutatja meg, hogy hogyan alakul a tengerjáró hajókon szállított nyersanyagok, elsősorban a vasérc, a szén és különböző gabonafélék szállítása iránti igény, jóval több tényező mozgatja az indexet, mint csupán a kereslet. A rendelkezésre álló hajókínálat, az időjárás, az üzemanyagárak, de még a szállítási útvonalakon felmerülő fennakadások, szűk keresztmetszetek is eltérítik az index értékét.

Az igaz, hogy a keresleti oldal nem túl biztató. A tengeri áruszállításban fontos nyersanyagok, a vasérc és a szén iránti kereslet csökkent, ami mögött elsősorban a kínai gazdasági növekedés lassulása áll, s ez más fejlődő országok keresletét, végső soron a globális nyersanyagkeresletet is lefelé húzza. A nyersanyagok iránti gyenge kereslet mellett azonban a tengeri hajózásban látható túlkínálat az, ami lefelé nyomja a szállítási díjakat, így a Baltic Dry Indexet is. Az elmúlt években a problémát az okozta, hogy a hosszú, gyakran két-három éves gyártási idő miatt folyamatosan érkeztek a piacra azok a hajók, amelyeket még a válság előtt, illetve alatt rendeltek meg a hajózási cégek, így masszívan túlkínálatossá vált a hajózási piac, a válságot követően évente 80-100 millió tonna áru szállítására alkalmas hajó került piacra, becslések szerint még idén is a tavalyinak megfelelő, 50 millió tonna áru szállítására alkalmas hajó készül el, ráadásul úgy, hogy a megrendelések közel 40 százalékát egy-két évre elhalasztják, így a kapacitások még a következő években is bővülhetnek.

A sokak által figyelt Baltic Dry Index értéke tehát nem elsősorban azért zuhant nagyot, mert a nyersanyagok szállítása iránti kereslet összezuhant volna, hanem a túlságosan merev és eltúlzott méretű kínálati oldal húzta a mélybe, így az index esése nem is elsősorban a világgazdaság drámai lassulását, mint inkább a tengeri hajózásban kiépült masszív túlkapacitásokat mutatja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.