A nagy olajcégek pénzügyi és cash-flow tervei az elemzők szerint 2017-re 50 dollár körüli olajárakon alapulnak, így az előrejelzésekben, a várható eredménytermelő képességben vannak lefelé mutató kockázatok. Annak érdekében, hogy a nagy olajcégek a nemzetközi tőkepiacokon versenyezni tudjanak a forrásokért, költségeiket tovább kell csökkenteniük, közel kell kerülniük ezen a téren a palaolaj-kitermelő cégekhez. Mindez pedig meglehetősen nehéz feladat lesz, ha a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) folytatja agresszív, a piaci részesedés védelmét szem előtt tartó stratégiáját.
A Nomura hangsúlyozza: még nem egyértelmű, hogy a mérlegek megerősítése, az adósságállományok leépítése hogyan fog végbemenni jelentősebb olajár emelkedés nélkül. Ha a makrogazdasági környezet és az olajárak volatilitása 2016-ban is fennmarad, az olajcégeknek még eszközöket is nehéz lesz értékesíteni, és ez nem csak a kutatás-termelési eszközökre vonatkozik. Ez a készpénztermeléssel és eladósodottsággal kapcsolatos kockázatot növelheti. Mindezek miatt a szakértők szerint a nagy olajcégek részvényei egyre kockázatosabb eszköznek tekinthetők, ezek a vállalatok ugyanis egyre nagyobb kihívásokat jelentő működési, szabályozói és geopolitikai környezetben kénytelenek működni.
Ebben a környezetben, a nagy olajcégek üzleti modelljeit övező kockázatok láttán, felmerülhet a kérdés, hogy mi lesz az olajcégek osztalékaival hosszabb távon. A Nomura megjegyzi, az osztalékok kapcsán a nagy olajvállalatok üzleti modellje meglehetősen prociklikussá vált, a cégek akkor kezdtek el osztalékokat fizetni, illetve ezeket emelni, amikor az árupiaci ciklusok csúcson voltak. Most pedig, hogy szinten tudják tartani a kifizetéseket, a ciklus alján eszközöket kell eladni, vagy részvénykibocsátásokból tőkét bevonni. Mindez viszont hosszú távon igencsak negatívan hat a részvényesi hozamokra. Az elemzők szerint amennyiben a jelenlegi alacsony olajárak fennmaradnak, az osztalékfizetések szintje nem lesz fenntartható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.