BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre rizikósabbak az autórészvények

A februári rali ellenére az európai autógyártók értékeltsége továbbra is nagyon alacsony, elsősorban a szektor jövőjét körüllengő bizonytalanságok miatt.

Az európai autógyártók jelenlegi alacsony értékeltsége a Morgan Stanley szerint négy fő okra vezethető vissza, ezek: a ciklikusság, a csúcsra járatott hitelezés, amely egyre növekvő szkepticizmussal párosul az EKB lépéseit illetően, az elektromos hajtástechnológia bomlasztó hatása, valamint a növekvő szabályozói kockázat.

Egyelőre a globális autóértékesítés további növekedésére lehet számítani, amit még mindig a hitelezés támogat elsősorban. Az elmúlt években ugyanis döntően az olcsó hiteleknek, a kedvező finanszírozási környezetnek volt köszönhető az eladások felfutása és a járművek értékesítési árának emelkedése, amely a profitmarzsok növekedéséhez vezetett. Az autógyártás viszont ciklikus iparág, az elmúlt hét év felépülését követően pedig a ciklus könnyen a csúcsára érhetett. Sok múlik majd a jegybankokon, az EKB lépéseit illetően egyre nagyobb a szkepticizmus a piaci szereplők körében, míg a Fed további kamatemelései drágíthatják a jármű-finanszírozást, amely azt eredményezheti, hogy kevesebb autót tudnak eladni a gyártók. Ráadásul a kevésbé támogató finanszírozási környezet és a romló mix hatására csökkenhet az autógyártók mozgástere az árképzést illetően, amely végső soron a marzsok szűküléséhez vezethet.

Az elektromos hajtástú járművek terjedése is nagy kihívás elé állítja az autógyártókat, amelyek tetemes összegeket kénytelenek áldozni a kutatásra és fejlesztésre, hogy ne maradjanak le a versenyben. A Tesla Model 3 esetében tapasztalható tömeges előrendelés ugyanis megmutatta, hogy hatalmas a kereslet a világban egy olyan tisztán elektromos meghajtású jármű iránt, amelynek ára 35-40 ezer dollár között van, és egy feltöltéssel akár 320 kilométert is képes megtenni.

A növekvő szabályozói kockázat is óvatossá teszi a befektetőket. A Volkswagen dízelbotrányának kirobbanása óta egyre több autógyártóról derül ki, hogy csalt a járműveinek károsanyag-kibocsátási, fogyasztási adatainak megadása során, vagy éppen manipulálta az értékesítési adatait. Ezért nem csoda, hogy megrendült a befektetőknek az autógyártó szektorba vetett bizalmuk. Nem lehet ugyanis biztosan tudni, hogy legközelebb melyik gyártóról derül ki olyan információ, amely akár a részvények 40 százalékos árfolyamzuhanásához vezet, ahogy a VW és a Mitsubishi esetében is láthattuk. Arról nem is beszélve, hogy a botrányok is hozzájárultak ahhoz, hogy a gyártóknak hamarosan valós vezetési körülmények között kell bizonyítaniuk, hogy járműveik kibocsátási értékei megfelelnek az előírásoknak. A szigorúbb feltételek pedig szintén költséges kutatásra és fejlesztésre kényszerítik az autógyártókat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.