Az európai autógyártók jelenlegi alacsony értékeltsége a Morgan Stanley szerint négy fő okra vezethető vissza, ezek: a ciklikusság, a csúcsra járatott hitelezés, amely egyre növekvő szkepticizmussal párosul az EKB lépéseit illetően, az elektromos hajtástechnológia bomlasztó hatása, valamint a növekvő szabályozói kockázat.
Egyelőre a globális autóértékesítés további növekedésére lehet számítani, amit még mindig a hitelezés támogat elsősorban. Az elmúlt években ugyanis döntően az olcsó hiteleknek, a kedvező finanszírozási környezetnek volt köszönhető az eladások felfutása és a járművek értékesítési árának emelkedése, amely a profitmarzsok növekedéséhez vezetett. Az autógyártás viszont ciklikus iparág, az elmúlt hét év felépülését követően pedig a ciklus könnyen a csúcsára érhetett. Sok múlik majd a jegybankokon, az EKB lépéseit illetően egyre nagyobb a szkepticizmus a piaci szereplők körében, míg a Fed további kamatemelései drágíthatják a jármű-finanszírozást, amely azt eredményezheti, hogy kevesebb autót tudnak eladni a gyártók. Ráadásul a kevésbé támogató finanszírozási környezet és a romló mix hatására csökkenhet az autógyártók mozgástere az árképzést illetően, amely végső soron a marzsok szűküléséhez vezethet.
Az elektromos hajtástú járművek terjedése is nagy kihívás elé állítja az autógyártókat, amelyek tetemes összegeket kénytelenek áldozni a kutatásra és fejlesztésre, hogy ne maradjanak le a versenyben. A Tesla Model 3 esetében tapasztalható tömeges előrendelés ugyanis megmutatta, hogy hatalmas a kereslet a világban egy olyan tisztán elektromos meghajtású jármű iránt, amelynek ára 35-40 ezer dollár között van, és egy feltöltéssel akár 320 kilométert is képes megtenni.
A növekvő szabályozói kockázat is óvatossá teszi a befektetőket. A Volkswagen dízelbotrányának kirobbanása óta egyre több autógyártóról derül ki, hogy csalt a járműveinek károsanyag-kibocsátási, fogyasztási adatainak megadása során, vagy éppen manipulálta az értékesítési adatait. Ezért nem csoda, hogy megrendült a befektetőknek az autógyártó szektorba vetett bizalmuk. Nem lehet ugyanis biztosan tudni, hogy legközelebb melyik gyártóról derül ki olyan információ, amely akár a részvények 40 százalékos árfolyamzuhanásához vezet, ahogy a VW és a Mitsubishi esetében is láthattuk. Arról nem is beszélve, hogy a botrányok is hozzájárultak ahhoz, hogy a gyártóknak hamarosan valós vezetési körülmények között kell bizonyítaniuk, hogy járműveik kibocsátási értékei megfelelnek az előírásoknak. A szigorúbb feltételek pedig szintén költséges kutatásra és fejlesztésre kényszerítik az autógyártókat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.