Egyre durvább akciókkal próbálják a bankok hitelkártya-használatra rávenni az ügyfeleiket. Több ezer forinttal jutalmazzák azokat, akik a karácsony közeledtével igényelnek plasztiklapot, és azt rendszeresen használják. Az első éves kártyadíjat szinte mindenhol elengedik, de az is előfordul, hogy a számlavezetés és más költségek alól is mentesül az ügyfél, aki a boltokban is jelentős kedvezményeket kaphat. A CIB például új akciójában 20 százalékos, de maximum 15 ezer forintos visszatérítést is ad egy termékkategórián belül az ügyfeleinek. A kártyahasználó dönt: ruházati cikkekre, tankolásra vagy pedig műszaki cikkekre kívánja felhasználni az engedményt.
Az OTP is felsrófolta a korábbi kedvezményeket. Az American Express hitelkártyák igénylői a szokásos 1-2 százalékos visszatérítés helyett 4-6 százalékot fizet vissza a vásárlások értékéből a kártyabirtokosoknak. Igaz, itt is van limit, a kártya típusától függően 5-7 ezer forintnyi extra kedvezmény járhat. Ezt azonban jóval feljebb lehet még srófolni, a hitelintézet ugyanis számos partnerrel szerződött úgy, hogy a kártyás vásárlások után vásárlási kedvezményt ad, egyebek között a Tescóban vagy a DM-ben érdemesebb OTP-s kártyával fizetni, mint más bankok plasztiklapjaival.
A Raiffeisen – ha az ügyfél teljesít néhány feltételt – egy tízezrest ad vissza a számlájára. Az ajándékhoz jó ügyfélnek kell lenni: legalább 300 ezer forintos hitelkerettel kell rendelkezni, és nem lehet 5 ezer forintnál régebbi lejárt tartozása sem a banknál. Emellett mobilbanki szolgáltatást kell kérni, költeni kell a kártyával és a marketinges anyagokat is fogadni kell. Az Erste is tízezer forintot ad, pontosabban egy repülőjegy árába száll be ennyivel, ha Wizz Air hitelkártyát igényelnek az ügyfelei.
Az év végi hitelkártya-akciók és ehhez kapcsolódó pénzosztogatások a jegybank adatai szerint felemás eredményt hoztak eddig. A negyedik negyedévben általában valóban megnő a hitelkártyák száma, tavaly 8 ezerrel, 2014-ben 10 ezerrel több hitelkártya volt forgalomban decemberben, mint szeptember végén. A kártyabirtokosok azonban sokszor nem tartják meg a kártyahitelt az akciós időszakok után, az első negyedévekben 20 ezer körül csökken a kártyák száma. Magyarországon nagyjából 1,4 millió hitelkártyát használnak a banki ügyfelek, az akciók és kedvezmények ellenére ez a szám évek óta stagnál. A hitelkártyás vásárlások forgalma – akárcsak a betéti kártyásoké – az utolsó negyedévben a legnagyobb a karácsonyi szezon miatt.
Annyi fejlődés azonban van a piacon, hogy bár a kártyaszám stagnál, a hitelkártyákkal lebonyolított forgalom folyamatosan nő. Az idei első fél évben például 15 százalékkal volt magasabb, mint tavaly, megközelítette a 290 milliárd forintot. A bankok számára az már kevésbé jó hír, hogy a kártyahasználók egyre tudatosabbak, miközben a kedvezményeket kihasználják, igyekeznek elkerülni a kamatfizetést. Így is vastagon keresnek azonban még ezen az üzletágon. A hitelkártyák átlagos kamata ugyanis 30 százalék fölött van, és a rohamos csökkenés dacára még mindig van 122 milliárd forintnyi kamatozó kártyahitelt görgetnek a háztartások. A hitelintézetek ez alapján évente körülbelül 45-50 milliárd forintnyi kamatot szedhetnek be az ügyfelektől, a vásárlások utáni visszatérítés ennek az összegnek jó, ha a negyedét teheti ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.