BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az informatikai káosz az árfolyamot is földre küldte

Közel 4 százalékot zuhant a hétfői madridi tőzsdenyitásban a British Airways hét végi leállási botránya következtében a brit légitársaság anyacége.

Közel 4 százalékot zuhant a hétfői madridi tőzsdenyitásban a British Airways hét végi leállási botránya következtében a brit légitársaság anyacége, az IAG csoport részvényárfolyama. (Az IAG-hez tartozik még a spanyol Iberia és a Vueling, valamint az ír Aer Lingus.) Az informatikai rendszer teljes összeomlása miatt járatok százait kellett törölni a hét végén. A British Airways szombat délután már egyetlen járatát sem tudta elindítani a két bázisrepülőteréről, a Heathrow-ról és a Gatwickről.

Forrás: AFP

asárnapra javult a helyzet, de a törlések sorozata miatt így is utasok tízezrei kényszerültek várakozásra. A hétfői 852 járat közül ötvenet nem tudtak elindítani, de még így is napokba telik, mire visszaáll a normális menetrend Londonban. A leállás miatt a Bloomberg számításai szerint 583 járat maradt a földön. Ráadásul épp egy háromnapos hétvégén ütött be a krach. A légitársaság szerencséjére a transzkontinentális járatainál nem volt súlyosabb fennakadás. A British Air­ways egyelőre az informatikai rendszer megerősítésén dolgozik, arról, mekkora kárt okozott számára eddig az ügy, még nem közöltek adatokat. A csomagkezelési, valamint a foglalásokat és a beszállást menedzselő rendszer mondta fel a szolgálatot, s nemcsak Nagy-Britanniában, hanem a légitársaság globális hálózatán is.

Öröm az ürömben, hogy a rendszer magától omlott össze, külső beavatkozás, azaz kibertámadás – az eddigi vizsgálat állása szerint – nem történt. Egyelőre úgy tájékoztattak, hogy áramellátási gondok okozták az üzemzavart. Arra mind a részvényesek, mind a felháborodott utasok méltán kíváncsiak, hogy ki a felelős a történtekért. Szakértők máris rámutattak arra, hogy Alex Cruz vezérigazgató drasztikus költségcsökkentési programja mindenképp szerepet játszott. Cruz videoüzenetében már bocsánatot kért az utasoktól a kellemetlenségekért. A vezérigazgatót egy éve nevezték ki, az elvárás vele szemben az volt, hogy a versenyképesség fokozása érdekében csökkentse a költségeket, s javítson a nyereségmutatókon. A Cruz négyéves programjának első lépéseként kirúgott 700 embert az adminisztrációról és a karbantartási részlegről, kiszervezett néhány feladatot a technológiai üzemeltetés területéről, és a rövid távú járatokon is fizetőssé tette az ételfogyasztást. Az első zavarok már szeptemberben jelentkeztek, a British Air­ways check-in rendszerének lefagyása okozott késéseket a menetrendben, május elején pedig a csomagosztályozási rendszer zavarodott meg a Gatwicken. Cruz mindenesetre lemondani nem hajlandó, szerinte az összeomlás és a költségcsökkentés között nincs összefüggés.

A légitársaság hírnevén esett csor­ba kiköszörülése rengeteg pénzbe fog kerülni. A repülőtérről szombaton elküldött utasok elszállásolására fejenként 275 fontot ajánlott fel a British Airways, miközben a környékbeli szállodaszobákért a Sunday Telegraph szerint 1000-2500 fontot is elkértek. Számla alapján a cég az összes joggal felmerült költséget megtéríti utólag. Az elkeveredett csomagokat ingyen, futárral küldik ki a megadott címre. A jegyeket visszaváltják vagy becserélik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.