BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kínaiak karjaiba menekül egy csődbe jutott cég

Csődvédelmet kér a Takata, a légzsákbotrányban megégett japán vállalat a folyamat elindításán dolgozik – szellőztette meg értesülését a Nikkei gazdasági napilap.

Csődvédelmet kér a Takata, a légzsákbotrányban megégett japán vállalat a folyamat elindításán dolgozik – szellőztette meg értesülését pénteken a Nikkei gazdasági napilap, mire a tokiói tőzsdén azon nyomban felfüggesztették a kereskedést a vállalat részvényeivel. A miskolci gyárral is rendelkező Takata lépése nem meglepő, hiszen selejtes légzsákjai miatt dollármilliárdos kártérítési perek elé néz, megrendelői elpártoltak tőle, gyakorlatilag könnyű felvásárlási célponttá vált. A nevéhez kötődik az autóipar eddigi legnagyobb visszahívási botránya, amely még nem zárult le, ahogy a váratlanul felrobbanó és a műszerfalból kitépett fémrepeszekkel halálos sebesülést okozó légzsákok cseréje is tart még. Tizenegy halálesetért bizonyítottan a Takatát terheli a felelősség. Május közepén egyezség született az amerikai autósoknak fizetendő 553 millió dolláros kártérítésről. A cég három korábbi japán vezetője ellen bűnvádi eljárás is indult, mivel alapos a gyanú, hogy 2000 óta tudták, de eltitkolták a légzsákdeflátor hibáját. Fénykorában a Takata a világ légzsákpiacának 20 százalékát birtokolta. Összesen százmilliónál is több, zömmel japán autót rendeltek vissza a szervizekbe, ennek a költsége és a deflátorok kicserélése sok százmillió dolláros tétel lesz.

Forrás: AFP

Az már sejthető volt, hogy a Takata nem éli túl a botrányt, feldarabolják és eladják riválisainak, ennek a forgatókönyvnek az első fejezete, hogy csődöt jelentenek – írja a Nikkei, amely már a vevőt is nevesítette: a kínai tulajdonban lévő, de az amerikai Michigan államban is gyártóbázissal rendelkező Key Safety Systemsről (KSS) van szó, amely 1,6 milliárd dollárt fizetne a Takatáért. Az összeg magában foglalja a peres eljárásokkal kapcsolatos kötelezettségeket is. A cég piaci értéke egyébként 323 millió dollárra olvadt a botrány kipattanása óta. A KSS globális méretekben is az egyik legnagyobb autóipari alkatrész-beszállítónak számít, s a kínai Ningbo Joyson csoport részét képezi. Többen is vinnék a Takatát, de a befutóhelyen továbbra is a kínaiak állnak. A tárgyalások a Takata család mint főrészvényes, a vevők és a megrendelők, azaz az autógyártók bevonásával folynak – írja a The New York Times. A Nikkei szerint az események felgyorsulnak, a csődeljárás elindításáról, egyben a potenciális vevőjelöltről szóló döntést már a cég június 27-re összehívott közgyűlésén jóváhagyhatják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.