A nagy fapados légitársaságok közül a magyar hátterű Wizz Air árfolyama emelkedett a legnagyobb mértékben, 99 százalékkal az elmúlt egy évben. A közép-európai piacra fókuszáló légitársaság ralija több mint kétszerese az EasyJet 43 százalékos emelkedésének, a tavaly járatritkítási problémával küzdő, írországi Ryanair kurzusa pedig csak 6,3 százalékkal emelkedett.
A Reuteres adatbázisában szereplő elemzői célárátlagokból viszont az derül ki, hogy az ír fapadostól dinamikus árfolyam-növekedést vár a piac. Az elemzők 18 százalékos felértékelődésre számítanak, míg a Wizz Airrel kapcsolatban pesszimisták, hiszen az átlagos 3468 angol penny célár 3 százalékkal a tegnap kora délutáni kurzus alatt van. Ebben persze szerepet játszhat, hogy a londoni tőzsdén jegyzett Wizz Air árfolyama december elején lépte át a 3400 pennys szintet, és azóta a társaságot követő tizenöt elemzőből még csak hat vizsgálta felül a célárát. A Wizz Air a 4,2-es előremutató cégérték/eredményesség (EV/EBITDA) értékeltségi mutatója alapján egyébként olcsóbbnak számít fapados versenytársainál, a négy vizsgált cégnél ugyanis 7,6 az átlagos EV/EBITDA-mutató.
A Wizz Air tavaly éves alapon mindegyik hónapban növelte mind az utasszámát, mind a kihasználtságát. Decemberben 2,25 millióan utaztak járataikon, ez 2016 utolsó hónapjában 1,88 millió volt. Az éves utasszám 19,4 százalékkal 28,27 millióra bővült. „Erős éve volt a Wizz Airnek tavaly, Kelet-Közép-Európára koncentráló vállalatként profitált a régió gazdasági növekedéséből, de még inkább a nyitott európai munkaerőpiacból. Részben a rendszeres időközönként hazautazó külföldön dolgozók miatt magas kereslet. Ez Magyarországra és Lengyelországra is igaz, és valószínűleg a Brexit sem változtat lényegesen a helyzeten” – vélekedett Cinkotai Norbert, a KBC Equitas elemzője.
„A Wizz Air terjeszkedési szándékait jól jelzi, hogy bázist nyitnak Bécsben, ezzel az Air Berlin és a Fly Niki csődje utáni piaci rést használhatják ki. A Wizz Air profitabilitásának és a repülőgéppark-bővítésének is jó, ha más társaságok csődje után átveheti azok utasait” – fűzte hozzá Cinkotai Norbert. Kelet felé is terjeszkedik a cég. A társaság öt nyugat-balkáni városba közlekedő járatot üzemeltet a magyar állam támogatásával. A koncessziós megállapodás értelmében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által előírt közszolgáltatási kötelezettség alapján Szkopjéba, Podgoricába és Tiranába hetente háromszor, Pristinába és Szarajevóba pedig hetente kétszer repülnek gépek.
A Wizz Air tájékoztatása szerint tavaly az üzemeltetés első kilenc hónapjában az átlagos kihasználtság 77 százalékos volt ezeken az útvonalakon. A tavaly április–júniusi időszakra még 233 millió forint kompenzációt kaptak, a július–szeptemberi időszakra viszont erre nem volt szükség. A tárca ugyanis csak akkor fizet kompenzációt, ha a járatok bevétele nem fedezi a költségeket, és nem hoz észszerű nyereséget a cégnek. A támogatás összege egyébként éves szinten és összesítve is korlátozott. „A légitársaságnak az az érdeke és a célja, hogy a járatokat a lehető leghatékonyabban üzemeltesse” – közölték lapunkkal. Az öt járat egyébként a Wizz Air várakozásainak megfelelően teljesít, és arra számítanak, hogy a négyéves koncessziós időszak után tisztán piaci alapon is működőképesek lesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.