A PBT 2011. július 1-jén kezdte meg működését, és mai is a pénzügyi tárgyú jogviták rendezésének egyetlen lehetséges alternatív fóruma. Fennállásának közel hét éve alatt húszezernél több békéltetést és ugyanilyen nagyságrendben elszámolási ügyeket tárgyalt és nyújtja ma is a pénzügyi szolgáltatókkal kapcsolatos jogviták megoldásának lehetőségét.
A testület 2017-es éves jelentése szerint a tavalyi évet 651 folyamatban lévő ügydarabszámmal nyitotta, amelyhez még 3644 új ügy érkezett év közben. 2017-ben 3694 ügyet zártak le, melynek csak 18 százalékában utasítottak el kérelmet meghallgatás tartása nélkül, mert ezen esetekben az MNB-törvényben meghatározott követelmények nem teljesültek – hangsúlyozta.
A változások közé sorolta, hogy
a korábbi évek mindegyikében a legnagyobb arányt képviselő hitel- és kölcsönügyek száma jelentősen, éves szinten 717-tel visszaesett. Ennek oka, hogy ekkorra lezajlott a törvényi elszámolás folyamata, a jogorvoslati határidők is elteltek és több mint két éve hatályban voltak már a „fair banki” szabályok.
A 2016. évi adatokhoz képest közel másfélszeresére nőtt azoknak a kérelmeknek a száma és aránya tavaly, amelyek elektronikus úton, az ügyfélkapun keresztül érkeztek. A kormányablakok 80 százalékkal több kérelmet továbbítottak a testülethez, mint az előző évben. A 2017-ben beérkezett 3644 kérelemből 3362 ügyben bankokkal, biztosítókkal és pénzügyi vállalkozásokkal szembeni jogviták kerültek a testület elé.
A hitel- és kölcsönügyek számának jelentős visszaesésével egyidejűleg azonban jelentősen nőtt a követeléskezelőkkel szembeni, elsősorban méltányossági alapú igényt tartalmazó ügyek száma – a 2016-os 95-ről tavaly 378-ra -, az idén az első két és fél hónap alatt is már 149 ilyen ügy volt – mondta.
A PBT 2018-ban kiemelt figyelmet fordít azokra a méltányossági ügyekre, amelyeknél az adósok a hiteltartozásból eredő kötelezettségeiket önhibájukon kívül, anyagi, családi, szociális helyzetükből adódóan nem tudják teljesíteni és szeretnének fizetéskönnyítést elérni. A PBT a pénzügyi szolgáltatók által elutasított méltányossági kérelmeknél közvetítőként jár el az adós és a szolgáltató közötti megállapodás elősegítése érdekében – ismertette Kovács Erika.
Megjegyezte, hogy a tavalyi tapasztalatok alapján a PBT márciustól módosította működési rendjét, amelyben pontosította a méltányossági ügyek fogalmát és az e tárgykörben érkezett kérelmek befogadásának feltételeit. A méltányossági ügyekre külön formanyomtatványt tett közzé, hogy megkönnyítse a kérelmek beadását a fogyasztók számára.
Méltányossági alapon – a jogosultsága igazolása mellett – igényelhető fizetéskönnyítés, függetlenül attól, hogy kapott-e már az érintett fizetési felszólítást, sőt még a végrehajtási eljárás alatt is van esély könnyítés elérésére
- hangsúlyozta Kovács Erika.
A Pénzügyi Békéltető Testület közbenjárását és segítségét magánszemélyek kérhetik bármilyen pénzügyi termékkel kapcsolatos vitájuk esetében – jegyezte meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.