BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az első légi párbajt a Boeing nyerte

Mind a Boeing, mind az Airbus győztesnek hirdeti magát a tiltott állami támogatások tárgyában született első WTO-ítéletben. A közelgő „visszavágón” az Airbus esélyei látszanak jobbnak.

Sem a pervesztes Airbus, sem a győztesnek hirdetett Boeing árfolyamát nem rengette meg a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) jogerős határozata, amelynek értelmében kártérítési kötelezettség terheli a páneurópai repülőgépgyártót amiatt, hogy

a benne részesedéssel rendelkező brit, francia, német és spanyol kormány tiltott állami támogatásnak minősülő tőkeinjekciókkal segítette a megrendelésekért vívott küzdelemben.

Az Airbus árfolyama 0,3, a Boeingé 0,7 százalékot gyengült a döntés ismertetése után.

Az amerikai kormány 2004-ben panaszolta be az Európai Uniót a WTO-nál, mert szerintük mind a széles, mind a keskeny törzsű utasszállítók piacán torzították a versenyt az Airbusnak, illetve jogelődjének, az EADS konszernnek nyújtott állami hitelek. A maratoni jogi csata egyelőre fél sikert hozott, a WTO ítészei ugyanis csak a széles törzsű repülők esetében – és ott is csak részben – látták bizonyítottnak a tiltott állami támogatást az Airbus A380-as szuperjumbója és az interkontinentális távokat repülő A350-es javára, a Boeing 747-es jumbója és 787-es Dreamlinere ellenében.

A szubvenciókat firtató ügynek még folytatása is lesz, mivel zajlik egy hasonló jogi eljárás a WTO-nál,

amelyben az Airbus képviseletében az Európai Bizottság vádolja az Egyesült Államokat a Boeingnak nyújtott, tiltottnak minősülő támogatással.

Tom Enders: at nevet igazán, aki utoljára nevet
Forrás: Kurucz Árpád

Egy 20 milliárd dolláros vissza nem térítendő tételt kifogásolnak, amelyet Washington állam adott a Boeingnak a többi között a 787 és a 777X modellek fejlesztéséhez, s amelynek versenytorzító hatását 100 milliárd dollárban határozta meg az Airbus. Ebben az ügyben ősszel, de legkésőbb jövő tavasszal várható határozat. Tom Enders Airbus-vezérigazgató tehát nem véletlenül mondta a verdikt kapcsán, hogy az nevet igazán, aki utoljára nevet.

Az elmaradt nyereség révén okozott igazolt kár meghatározása csak ezután következik, s ahogy azt az Európai Bizottság kereskedelmi ügyekért felelős biztosa, Cecilia Malmström jelezte, tiszteletben tartják és érvényt szereznek a WTO határozatának. Hogy ez mennyi pénzt hozhat a Boeingnak, arról megoszlanak a vélemények, a nullától egészen a milliárdokig terjed a skála.

A WTO ugyanis arra is rámutat, hogy a kifogásolt versenyelőnyök már jócskán az után keletkeztek, hogy 2011-ben kifutottak az európai támogatások, így piactorzító hatásuk korlátozott volt.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.