Cambridgeshire megye 9 ezer lakosú települése, Chatteris tegnap a brit kiskereskedelmi háború modern kori térképére is felkerült: itt adta át ugyanis első diszkontját az Európában piacvezető Tesco lánc. Az avató fényét emelte, hogy maga Dave Lewis, a Tesco vezérigazgatója mutatta be a sajtónak az üzletet, amely ma nyílik meg a nagyközönség előtt, s a Jack’s nevet viseli, emléket állítva a Tescót 99 évvel ezelőtt megalapító Jack Cohennek.
Az általa hirdetett „vegyél sokat, és add el olcsón” mottó azóta kikopott a Tesco mindennapi gyakorlatából,
és német diszkontláncok vették át, nem kevés borsot törve az utóbbi évtizedben elkényelmesedett Tesco vezetőinek orra alá.
Válaszul a hipermarketlánc a saját fegyverükkel próbálja megadásra kényszeríteni a Lidlt és az Aldit, amelyek az utóbbi öt évben megduplázták angliai forgalmukat, és 13,1 százalékot hasítottak ki a kiskereskedelem piaci tortájából. A Tesco az egész pályás letámadás helyett azonban megfontolt terjeszkedési taktikát hirdetett: Lewis elmondta,
a következő fél évben tíz-tizenöt egységet adnak át, közülük többet meglévő Tesco Metro üzleteik átalakításával hoznak létre.
Lesznek meglévő hipermarketeik közelében is Jack’sek, és zöldmezős beruházásokkal szűz területek meghódítására is készülnek.
A termékkört Lewis ígérete szerint a kiváló minőség, a lehető legalacsonyabb ár és helyi élelmiszerek jellemzik, utóbbiak 80 százalékát Nagy-Britanniában állítják elő. A diszkontok polcaira kerülő 2600 termékből 1800 saját márkás lesz, legtöbbjük a Jack’s nevét viseli majd – írja a The Guardian. Összehasonlításul:
egy Tesco hipermarketben csaknem 20 ezer termékkel várják a vásárlókat.
A német versenytársaktól való hangsúlyos megkülönböztetés látványjegyekben is észlelhető lesz: aki belép egy Jack’sbe, rögtön tudja, hogy otthon, Angliában van. A körülmények spártainak tűnnek, de a technológia a legmodernebb, a hagyományos pénztár és a nálunk is megszokott automata kassza mellett telefonos applikáció segítségével is azonosítani lehet a kosárba tett termékeket, meggyorsítva a fizetési folyamatot.
A Jack’set eddig titokzatosság lengte körül, a projekten dolgozóknak tilos volt bármilyen információt megosztaniuk a külvilággal, az épülő diszkontot is fóliákkal zárták el a kíváncsi szemek elől. A befektetők eközben csak spekulálhattak, hogy a Lidltől és az Alditól vásárlókat elcsábítani szándékozó Tesco nem követi-e a lefelé nyitás buktatóin már elhasalt honi riválisai példáját.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.