BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kilőttek a német gyártók részvényei

Csak átmeneti hatása lesz a kínai adócsökkentésnek, a lassuló gazdaságban a csökkenő autóleadási trendet ez önmagában nem töri meg – mondták a Világgazdaságnak nyilatkozó szakértők. A részvényralit részben az okozta, hogy a szektor erősen túladott volt.

Négy-öt százalékkal ugrott a három nagy német autó­gyártó árfolyama arra a tervre reagálva, hogy Kínában felére csökkentenék az autóvásárlási adót. Délután a Volkswagen 4,6, a Daimler 4,5, a BMW 3,6 százalékos pluszban állt. A többi autógyártó kurzusa is emelkedett: a Peugeot részvényei 4,3, a Renault-éi pedig 3,4 százalékkal drágultak. Még a Kínában kevésbé aktív Fiat kurzusa is 4 százalékkal feljebb ment. A Ford 5,8, a General Motors pedig 4,8 százalékkal lőtt ki. Az adó jelenleg 10 százalék Kínában, amit 5 százalékra csökkentenének, de csak az 1,6 literes vagy annál kisebb űrtartalmú, belső égésű motorral szerelt autók esetében.

A kínai autóeladások alig 0,6 százalékkal nőttek az év első kilenc hónapjában
Fotó: AFP

„A piacon mindenki a kínai lassulással kapcsolatos híreket figyeli, így minden olyan információ fontos, amely esetleges élénkülésről szól. Az adócsökkentés jót tehet az ázsiai ország autópiacának, így a befektetők olyan papírokat vásárolnak, amelyek ebből profitálhatnak. Egyelőre azonban elég sok a bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy az adócsökkentés mennyire járhat tartós forgalomnövekedéssel” – hívta fel a figyelmet Czachesz Gábor, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója.

Mind a három német autógyártónak vannak a downsizing jegyében kidolgozott, kis űrtartalmú motorjai, amelyeket ez a lépés valójában érintett. Ezek alacsonyabb károsanyag-kibocsátású autók, amelyek piacán átmeneti hatással járhat az intézkedés

– mondta a Világgazdaságnak Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója.

Az adócsökkentési tervezettel a Kínában a legfőbb szabályozó testületként működő Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság a részben a kereskedelmi háború, illetve a magas olajár miatti csökkenő keresletet akarja élénkíteni. Még nem tudni, mikor hozhatnak végleges döntést az ügyben. Szeptemberben éves alapon 12 százalékkal estek az autóeladások Kínában. Az első kilenc hónap adatai még 0,6 százalékos pluszt mutatnak, de sokan tartanak attól, hogy a teljes éves adatok már csökkenésről árulkodnak majd.

„A tegnapi árfolyamralival kapcsolatban azt is érdemes kiemelni, hogy az autóipari részvények túladottak voltak. A befektetők körében jelentős short pozíciók alakultak ki, amelyeket most sokan vétellel zártak le a piacon. Kínában egyébként a külföldi autógyártók közül a Volkswagen az egyik legjelentősebb, a prémiumszegmensben pedig erős a Daimler és a BMW is. Amennyiben tényleg csökken az adó, ez igazából csak a kínai belső piacra lesz hatással, ami várhatóan mindössze szezonális lesz. A lassuló gazdaságban csökkenő autóleadási trendet ez önmagában nem töri meg” – fűzte hozzá Nagy Bertalan.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.