A válaszadók 82,9 százaléka rendelkezik bankszámlával, és 83,2 százaléknak van bankkártyája. Mindkét pénzügyi szolgáltatás terén arányaiban a nők járnak előrébb:
83,1 százalékuknak van bankszámlája, szemben a férfiakra eső 82,7 százalékkal. A bankkártya esetében ezek a számok 83,6, illetve 82,7 százalék
– derült ki Horn Dániel és Kiss Hubert János Kinek nincs ma bankszámlája Magyarországon? című tanulmányából, amely a Hitelintézeti szemle legutóbbi, 2019. decemberi számában jelent meg.
Megfigyelhető, hogy a végzettséggel együtt nő a bankszámla- és a bankkártya-tulajdonlás aránya, bár a növekedés mértéke egyre kisebb.
Regionális különbségek is vannak, legkevésbé a Dél-Dunántúlon veszik igénybe az alapvető pénzügyi szolgáltatásokat (77,08 százalék a bankszámla-tulajdonlás, 73,68 százalék a bankkártya-birtoklás aránya), míg a Nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld jár az élen 90 százalékot meghaladó bankszámla- és 87 százalékot elérő bankkártya-tulajdonlással. A különbségek országos szinten szignifikánsak, de a bankkártya esetében csak 5 százalékpont választja el egymástól a két szélső értéket.
Emellett településtípus szerinti összefüggések is megfigyelhetők:
a megyeszékhelytől a községek felé haladva egyre csökken mind a bankszámla- (88,13 százalékról 79,59 százalékra), mind a bankkártya-tulajdonlás aránya (90,63 százalékról 78,91 százalékra).
Ezek a szolgáltatások a kisebb településeken nem mindenhol érhetők el, de az is magyarázatul szolgálhat, hogy ezeken a helyeken a lakosság végzettsége és jövedelme átlagosan alacsonyabb.
Az életkort tekintve az látható, hogy a bankszámlával, bankkártyával rendelkező egyének tipikusan fiatalabbak, mint azok, akiknek nincs egyik vagy másik. A kort tekintve két hatás játszik szerepet.
Úgy tűnik, hogy a második hatás dominál, hiszen az ötvenes évei közepén járó generációnál idősebbek körében a bankszámla- és bankkártyahasználat erőteljesen csökken a korral. A bankszámlahasználatot tekintve az is látszik, hogy a fiataloknál a korral nő az igénybevétel valószínűsége.
A tanulmány készítői emlékeztettek: elfogadott tény, hogy a pénzügyi szolgáltatások makrogazdasági szinten segítik a gazdasági fejlődést. Például az elektronikus fizetési módok elterjedése elősegítheti a gazdaság növekedését, többek között a társadalmi költségmegtakarítás által. Egyéni szinten a pénzügyi szolgáltatások igénybevétele sok esetben előmozdítja a megtakarítások növelését, segíti a vállalkozások elindítását, továbbá a kockázatok és vészhelyzetek kezelését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.