A magyarok kezdenek leszokni a csoportos beszedés használatáról. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2012 óta jegyzett statisztikái szerint nem volt még példa arra, hogy
az év első kilenc hónapjában csökkenjen a csoportos beszedésben érintett összeg, ám 2020 első háromnegyed évében a hazai ügyfelek számláiról a különböző szolgáltatók csak 409,8 milliárd forintot emeltek le, 7,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Tranzakcióalapon viszont már volt korábban is visszaesés:
2017-ben a teljesült csoportos beszedési megbízások száma az év első kilenc hónapjában 1,7 százalékkal, mintegy félmillió darabbal lett kevesebb, ám tavaly a csökkenés mértéke 8,5 százalékos volt, vagyis mintegy 2,7 millióval kevesebb ilyen megbízás teljesült a bankrendszeren keresztül.
2020 második negyedéve előtt legutóbb 2015 első negyedévében volt példa 9,6 milliónál kevesebb csoportos beszedési megbízásra. A bankon belüli forgalmat is hozzátéve a tranzakciók számában 6, értékében 3 százalékos volt a csökkenés 2020-ban. (A bankon belüli beszedések jelentékeny része például hiteltörlesztés, ezért beszédesebb a pénzintézetek közötti csoportos beszedések forgalmának alakulása.)
Az okok közül a legkomolyabb, hogy a lakosság nem igazán barátkozott meg a szolgáltatással, sokakat zavar, hogy nem pontosan tervezhető előre, hogy a szolgáltató mikor vonja le az aktuális számla összegét. Sokan épp ezért választják a hungarikumnak számító sárga csekket, amelynél minden ügyfél cash-menedzsmentet hajthat végre azzal, hogy eldöntheti, mikor akarja befizetni az aktuális számla ellenértékét.
Bizonyosan a csoportos beszedés ellen hat az is, hogy immár számos szolgáltató kínál számlabefizetési lehetőséget:
néhány gombnyomással elektronikusan kifizethetők az összegyűlt számlák a neten vagy épp mobilon, és nem kell postahivatalokban befizetni a sárga csekket.
Emellett több internetes szolgáltatási előfizetésnél van mód arra, hogy a havi díjat a szolgáltatónak állandó megbízással bankkártyával fizessük.
Az MNB reményei szerint
a közüzemi számlák befizetésében néhány hónap múlva élre tör majd az azonnali fizetési rendszerhez tartozó fizetésikérelem-szolgáltatás. Ez nemcsak a sárga csekk hegemóniáját töri meg, hanem a csoportos beszedéseknek is leáldozhat.
A fizetési kérelemmel az adott szolgáltató a számla ellenértékének megfizetésére kéri az ügyfelet, akinek ezt a kérelmet jóvá kell hagynia a teljesüléshez. A szolgáltató akár hatvannapos határidőt is adhat arra, hogy a fizetési kérelmet az ügyfél elfogadja. A megadott határidőig a kérelem benne marad a rendszerben, a lejáratig bármikor elindítható az összeg kifizetése.
A tavaly március óta működő azonnali fizetési rendszerhez kapcsolódó szolgáltatás a legtöbb pénzintézetnél még fejlesztés alatt áll, bár a bankon belüli átutalásoknál már több pénzintézet is lehetővé tette a fizetési kérelmek kibocsátását az ügyfelek között. A Gránit Bank, a Raiffeisen Bank és az Erste ügyfelei már a partner banknál lévő számlákra is küldhetnek fizetési kérelmet. A nagy áttörés akkor következik majd be, ha pénzintézetek sokasága vezeti be ezt a lehetőséget, és az átjárhatóvá válik a bankok között. Ekkortól várható ugyanis, hogy a közüzemi szolgáltatók is alkalmazni kezdik a számukra és az ügyfelek számára is kedvezőbb és költséghatékony megoldást.
Az MNB statisztikái szerint egyébként 2020. szeptember végéig 1126 fizetési kérelmet dolgoztak fel a bankrendszerben, és 25,7 millió forintot kaptak meg a kérelmet indítók egy másik számlatulajdonostól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.