Az okoseszközök gyártásáról ismert Xiaomi sem tudta megállni, hogy ne kezdjen elektromosautó-gyártásba. A kínai társaság 2023-ra ígéri első járművét, amelyet az a Great Wall-lal, az ország nyolcadik legnagyobb autógyártójával közösen alakít ki.
A kínai okostelefonpiac első helyéért a Huaweijel vetélkedő Xiaomi részvényei tíz százalékot erősödtek a hongkongi tőzsdén a pénteki hír megjelenésekor, a Great Wall részvényei ugyanott 15 százalékkal, míg a sanghaji börzén limittel, tíz százalékkal drágultak.
Az együttműködést még húsvét előtt szentesíthetik.
A Reuters értesülései szerint az autók a Xiaomi márkanéven futnak, gyártásuk pedig a Great Wall egyik meg nem nevezett üzemében folyik majd. A Great Wall már három éve jelen van a piacon saját, Ora névre keresztelt villany- és okosautó márkájával, s Kínában most a BMW-vel épít közösen gyárat. Nem elképzelhetetlen az sem, hogy ebben lesz egy külön Xiaomi gyártósor, de a szintén készülő thaiföldi új üzem is esélyes helyszín lehet.
A Great Wall tavaly 1,11 millió járművet értékesített.
A társaság külön mérnöki gárdát delegál a szektorban még zöldfülű Xiaomihoz a közös munka felgyorsításához. Utóbbi a tömeggyártásban lát fantáziát, tehát egyelőre nem a Tesla vagy Nio exkluzívabb vevőkörét célozza meg. Bár az is igaz, hogy a Great Wall a magas haszonnal értékesíthető pickupok és városi terepjárók legnagyobb kínai gyártója, így lehet, hogy ebbe az irányba billen el a mérleg nyelve. A Xiaomi az okostelefonokra és a különféle, internetes irányítású okos eszközökre épülő portfóliójának szélesítésére koncentrál, s ezeknél magasabb profitmarzzsal kecsegtető termékekkel lépne a piacra.
A vállalat a múlt héten tette közzé gyorsjelentését, s a decemberrel zárult üzleti negyedévében 25 százalékkal nagyobb, 10,79 milliárd dolláros forgalomról és 37 százalékkal, 490 millió dollárra bővülő kiigazított eredményről adott hírt, elmaradva az elemzői várakozásoktól.
A forgalom 60 százalékát most is az okostelefonok adták.
Hangsúlyozták, hogy hiába éles a verseny az okoseszközök piacán, az ezek lelkét képező csipekből fellépett globális hiány miatt megemelkedő költségeket kénytelen lesznek részben vagy egészben érvényesíteni az áraikban. Az internetes fintech szolgáltatásaikhoz fűzött vérmes reményeik is elhalni látszanak a pekingi szabályozás hirtelen és drákói szigorítása miatt.
A Xiaomi komplexen gondolkozik, így az okoseszköz-parkja fejlesztésében elért eredményeket az autótervezésben is hasznosítani akarja.
Például a dizájn terén, de ennél fontosabb, hogy a saját eszközeivel egyetlen, átjárható ökoszisztémát alkosson, mondjuk az autó központi kijelzőjéről pár érintéssel el lehessen indítani az otthoni fűtést vagy a beindítani a rizskuktát.
A Xiaomi és a Great Wall együttműködése az „okosipar” és a járműipar egymása találásának legújabb példája.
Ezt megelőzően idén a kínai Baidu keresőóriás és a Geely szövetségéről adtunk hírt, míg a napokban a Geely már a Foxconn-nal is partnerségre lépett. Az Apple és a Hyundai már eljárta a pávatáncát, a Huawei pedig még nem döntött, hogy a BAIC-kal vagy a szintén állami Changan Automobile-lal fogja saját márkájú villanyautóját gyártatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.