Kiváló évet tudhat maga mögött a réz: árfolyama az elmúlt 12 hónapban 92 százalékkal emelkedett, jóval felülteljesítve a teljes árucikkszektort reprezentáló Bloomberg Commodity Index 48 százalékos hozamát. A fundamentumok afelé mutatnak, hogy az emelkedés a következő években is folytatódhat. Ami a keresletet illeti:
a feltörekvő országok – különösen India és Kína – növekvő rézigénye mellett a fejlett országokban az elektromos járművek és a megújulóenergia-technológiák térnyerése generál majd jelentős többletkeresletet.
A kínálati oldal, amelyről kevesebb szó esik, szintén támogató a további felértékelődés szempontjából. Több jel utal ugyanis arra, hogy a kitermelés a következő években nem tartja majd a lépést a kereslet növekedésével.
A réz előző bikapiaca idején világszerte új bányaprojektek indultak, amelyek Kongóban, Zambiában, Peruban és Kazahsztánban voltak a legnagyobbak. Ezeknek köszönhetően 2010 és 2016 között a kitermelés 27 százalékkal nőtt, az ár pedig a felére esett.
Most azonban egészen más a helyzet. Az elmúlt tíz évben az újonnan felfedezett rézlelőhelyek száma drámai mértékben visszaesett, a felkutatásuk pedig jelentősen megdrágult. Az S&P Global Market Intelligence becslése szerint
1990 és 2010 között átlagosan évi 50 millió tonna új réztartalékot fedeztek fel, az utóbbi években azonban ez mintegy 80 százalékkal, évi 8 millió tonnára esett.
Ezzel párhuzamosan a rézlelőhelyek felkutatása jóval költségesebbé vált, a bányavállalatok több mint háromszorosára, a korábban jellemző évi 800 millió dollárról 2,5 milliárd dollárra növelték az erre szánt büdzsét, ami egytonnányi felfedezett réztartalékra vetítve annyit tesz, hogy a feltárási költségek csaknem meghússzorozódtak. Az új felfedezések lassulásával egy időben a meglévő bányák kimerülőben vannak, ráadásul a belőlük bányászott réz koncentrációja folyamatosan csökken, ami további költségnövelő tényező, hiszen nagyobb mennyiségű ércet kell megmozgatni egységnyi réz kinyeréséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.