A kiszámíthatatlan járványhelyzet miatti utazási korlátozásokra hivatkozva jövő tavaszra halasztotta startját a Norse Atlantic – jelentette be keddi tájékoztatóján Bjorn Tore Larsen alapító-vezérigazgató. Légitársasága Oslóból, Párizsból és Londonból repül első körben New Yorkba, Floridába és Los Angelesbe. Ráadásul fapados árakon, vagyis
a Norse gyakorlatilag épp a transzkontinentális járatain hatalmasat bukó és tavaly év végén csődvédelembe menekült Norwegian Air Shuttle örökébe lép.
Utóbbi tulajdonosai és a norvég kormány hathatós támogatásával rendezte sorait, 140-ről 45 darabosra szűkítette flottáját, amellyel a kontinens pár éve még harmadik legnagyobb fapadosa jelenleg Európa 77 városába indít járatokat, közte Budapestre. Az összeomlásából profitálni akaró Wizzair norvégiai offenzívája kudarccal végződött, így a skandináv piac és a mediterrán üdülőjáratok biztos bevételi forrást jelentenek majd a Norwegian számára.
Az észak-amerikai piac újbóli meghódítása most a Norsére vár. Hogy mennyire lesz sikeres, az jövőre derül ki. Mindenesetre jó vagy rossz előjelnek egyaránt tekinthető, hogy a logisztikai téren nevet és vagyont szerzett Bjorn Tore Larsen alapító-főrészvényes mellé befektetőként beszállt az a Bjorn Kjos, aki a Norwegian öngyilkos tengerentúli terjeszkedési stratégiájáért volt felelős, valamint „tettestársa”, Bjorn Kise, akik vagy nem égették meg magukat eléggé, vagy okultak az elkövetett hibáikból. Színrelépésüket szarkasztikusan „B(j)orn again” címmel kommentálta a Reuters.
Az 53 éves Larsen márciusban alapította a Norsét, áprilisban már be is vezette részvényeit az oslói tőzsdére, a 20 koronáért eladott papírok most 18-at érnek. Májusban új részvények kibocsátásával pluszforráshoz jutottak, amit a flotta fejlesztésére és az indulás költségeire fordítanak. Az ír AerCap lízingcégtől bérbe vették azt a kilenc darab, közel 300 fő befogadóképességű Boeing 787 Dreamlinert, amit épp a Norwegian adott vissza. További hat Dreamline decemberben csatlakozik a flottához, ezeket a BOC Aviationtól bérlik.
Az engedélyek beszerzése és a toborzás is jó ütemben halad. Utóbbit megkönnyíti, hogy a Norse szakított a szigorú norvég munkaügyi szabályok hatálya alól székhelyét Írországba átmentő Norwegian gyakorlatával, és
transzparens, számonkérhető körülményeket garantál a hozzá jelentkező dolgozóknak, képviselőjük pedig helyet kap az igazgatóságban is.
Larsen szerint a pandémia lecsengésével fokozódó utazási kedv teltházas járatokkal kecsegtet, a költséghatékonyságot pedig az üzemanyagtakarékos, környezetkímélő Dreamlinerek garantálják. A Norwegian 2019-ben például kétmillió utast szállított a New York-Európa útvonalon. A két norvég légitársaság közötti átfedés elvileg nincs, de elemzők szerint valamilyen szinten, például menetrendjeik egyeztetésével nyilván együttműködnek majd egymással. És másokkal is az óceán két partján, a Norse az optimális kihasználtság érdekében partneri tárgyalásokat folytat több légitársasággal – mondta Larsen nevek említése nélkül.
Ázsia nagy légitársaságai eközben a korlátozások miatt szolgáltatásaikat nélkülözni kényszerülő törzsutasaik lojalitását próbálják ébren tartani. Bár a tehetős üzletemberek a járatok közönségének csupán öt százalékát adják, tőlük származik a bevételek 30 százaléka, ezért megbecsülésük kulcsfontosságú különösen azután, hogy a nemzetközi járatok 96 százalékát tartósan törölték a járvány miatt. A módszerek változatosak. Az ausztrál Qantas például prémium ügyfeleit luxusvacsorákon vendégeli meg, ahol sztárséfek főztjét kóstolhatják, de bortúrákat és wellness utakat is szerveznek kiemelt ügyfeleik számára. A Singapore Airlinesnál standard program a fürdőzés és a borkóstolás, emellett például fazekas és barista gyorstalpaló tanfolyamokat is hirdetnek. A hongkongi Cathay Pacific sajátmárkás életmód brandet hozott létre, amelynek exkluzív termékeit csak a kitüntetett utasaik számára teszik elérhetővé. A hűségkártyák felhasználási körének bővítése, a vásárlások leutazható kilométerekkel való premizálása is bevett módszer az ázsiai légitársaságok körében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.