Ezer milliárd dollár fölé nőtt a hétfői kereskedésben a Tesla piaci kapitalizációja, miután 998 dollár fölé ugrott a részvényei árfolyama. Az Apple, Amazon, Alphabet (Google), Miscrosoft csúcsvállalatok köre ezzel újabb taggal bővült, átvéve a szeptember óta közel 14 százalékos árfolyamesést elkönyvelő, jelenleg már „csak” 976 milliárd dollárt érő Facebook helyét. A Tesla jelenleg az ötödik legértékesebb tőzsdén jegyzett vállalat az Egyesült Államokban.
A 12 százalékos napon belüli rali egyik közvetlen kiváltó oka a Hertz Global autókölcsönzői hálózat 100 000 darabos megrendelése volt hétfőn, ám a 14 hónapos leszállításról szóló üzlet sokszorosával, 28-szorosável emelkedett a Tesla piaci értéke. Ezzel együtt a cégalapító és a részvények közel negyedét birtokló Elon Musk vagyona 36 milliárd dollárral értékelődött fel, ezáltal a pénzeszközei 289 milliárdra híztak. Mint arra a Bloomberg Billionaires Index rámutatott, Musk pénzügyi vagyona már önmagában magasabb a 72 ezer embert foglalkoztató ExxonMobil olajvállalat 270 milliárdos piaci kapitalizációjánál.
Elemzők szerint a Tesla nem csupán egy hatalmas megrendelést nyert el kifejezetten prémiumáron, hanem azt is, hogy az elektromos autózásra nyitott tömegek próbálhatják ki a Model 3-at.
Önmagában egy 4,2 milliárd dollár értékű megrendelés nem is lett volna elég ahhoz, hogy közel 120 milliárddal növelje a Tesla piaci kapitalizációját – mondta a VG-nek Nagy Bertalan, a Concorde Értékpapír Zrt. privát banki üzletfejlesztési igazgatója. A részvényt övező szentiment azonban a nemrégiben közzétett negyedéves jelentést követően inkább pozitív, az ezer dolláros szint elérését pedig a technikai indikátorok is támogatták.
Ugyanakkor a Hertz-üzlet üzenete kifejezetten jó, ami azt tükrözi, hogy a bérlők részéről is egyre nagyobb az igény az elektromos autókra
– tette hozzá a Concorde szakértője, aki szerint az 1000 dolláros árfolyam és az 1000 milliárdos piaci kapitalizáció mérföldkőnek tekinthető ugyan, de könnyen lehet, hogy megfogja a további emelkedést. (A hétfői kereskedésben a NASDAQ és az S&P 500 index erősödése szinte kizárólag a Tesla-papíroknak volt köszönhető.) A hirtelen árfolyamugrásban szerepet játszhatott a shortpozíciók zárása is, de esésre már egyébként is egyre kevesebben játszanak, október végére a szokásos 10 százalék helyett már kevesebb mint 4 százalékos volt a shortállomány (vagyis a teljes részvénymennyiség kevesebb mint 4 százalékát kérték kölcsön befektetők, hogy Tesla-shortpozíciót nyissanak).
A magyar egyéni befektetőkről szólva Nagy Bertalan elmondta, többségük inkább S&P 500 és/vagy NASDAQ-index-követő ETF-en keresztül kereskedi le a Tesla-sztorit, kevesebben választják a direkt részvénykitettséget. Az új, immár négy számjegyű árfolyamhoz már 132-es P/E mutató kapcsolódik, amely a technológiai vállalatok közt is kifejezetten magas árazást jelent, de a befektetők továbbra is inkább techcégként tekintenek a Teslára, semmint autógyártóként – magyarázta Nagy Bertalan. Jó hír továbbá a szektortársakkal szemben, hogy a csiphiány kevésbé érintette a gyártót, mert a Tesla kevesebb csipet használ fel autóihoz, mint a többi márka, mivel egy nagy teljesítményű komputer vezérli az autót és a kényelmi funkciókat is.
A Hertz-megrendelés hírére megérkezett az első felminősítés is, Adam Jones, a Morgan Stanley elemzője 900-ról 1200 dollárra emelte a részvények célárát, a korábban hatmillió helyett már évi nyolcmillió autó legyártását várja 2030-ban a Teslától.
Sötét felhők a techóriások feje felett
Egy kedden publikált tanulmány szerint vizsgálni kellene, hogy az Amazon, az Apple, az Alphabet és a Facebook felhőalapú szolgáltatásai megfelelnek-e az Európai Unió versenyellenes szabályainak. A jelentést összeállító Frederic Jenny, az OECD versenybizottságának elnöke aggódik amiatt, hogy a vezető szoftvervállalatok közül néhányan tisztességtelen feltételeket szabhatnak a felhő-infrastruktúrájukhoz való hozzáféréshez. A jelentés szerint problémás, hogy a Margrethe Vestager versenyjogért felelős biztos által benyújtott digitális piaci törvény (DMA) szövege ezt a kérdéskört nem szabályozza, mivel a szolgáltatások (például a Google Cloud) egyelőre nem tartozik a várhatóan 2023-tól érvényes DMA hatálya alá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.